• Staccy

Min dotter på 10 månader börjar säga 2-ordsmeningar, tidigt?

Min dotter är 10 månader sen 1 vecka tillbaka och har kunnat sen hon var ca 9 mån och 3 veckor säga "titta där". hon vet innerbörden av orden och hon säger det ofta, pekar jag på lampan säger hon "titta där".

jag har 2 pojkar sen tidigare och de var inte tidiga i talet alls, snarare tvärtom, väldigt sena.
    Så, är det tidigt?

• Svar på tråden Min dotter på 10 månader börjar säga 2-ordsmeningar, tidigt?
  • En glad tjej

Jag tror min äldsta dotter pratade som din och hon var tidig. Hon pratade flytande vid två års ålder. Ja, din dotter är tidig.

• Staccy
    En glad tjej skrev 2014-04-23 21:18:29 följande:
    Jag tror min äldsta dotter pratade som din och hon var tidig. Hon pratade flytande vid två års ålder. Ja, din dotter är tidig.
    oj, flytande vid 2 år?? ojoj! då kanske det blir samma för min dotter då
  • Drottningen70

Det är i din dotters öron troligen ETT ljud/läte "tittadär"

• Staccy
    Drottningen70 skrev 2014-04-23 21:27:12 följande:
    Det är i din dotters öron troligen ETT ljud/läte "tittadär"
    nej nej, hon säger med mellanrum, har själv spelat in det. hon säger titta....däää med mellanrum, inte som ett ord.
  • Pissenisse

Min 2åring har sagt "titta där" sen han var yngre än din dotter. Skulle knappast räkna det som att han pratade i tvåordsmeningar. Han kunde inte säga mer än ett ord åt gången tills alldeles nyligen om man bortser från "tittadää"...

• Staccy
    Pissenisse skrev 2014-04-23 22:06:17 följande:
    Min 2åring har sagt "titta där" sen han var yngre än din dotter. Skulle knappast räkna det som att han pratade i tvåordsmeningar. Han kunde inte säga mer än ett ord åt gången tills alldeles nyligen om man bortser från "tittadää"...
    inte är det 1 ordsmening iaf. vad negativa folk är här! avundsjuka eller vad är det?
  • lövet2

Ja, det är väldigt tidigt. En av mina ungar var så där tidig och kunde på 1-årsdagen säga flera 2-ordsmeningar; "Titta där", "Äta mat", "Sitta mamma" osv. Den flickan har pratat oavbrutet sedan dess, och hon har också sedan 1-årsåldern pratat i sömnen hela nätterna. Ingen har någonsin kunnat sova i samma rum som hon, förrän hon vid 15 års ålder skaffade pojkvän. Han klarade det ...

• Staccy
    lövet2 skrev 2014-04-23 22:17:09 följande:
    Ja, det är väldigt tidigt. En av mina ungar var så där tidig och kunde på 1-årsdagen säga flera 2-ordsmeningar; "Titta där", "Äta mat", "Sitta mamma" osv. Den flickan har pratat oavbrutet sedan dess, och hon har också sedan 1-årsåldern pratat i sömnen hela nätterna. Ingen har någonsin kunnat sova i samma rum som hon, förrän hon vid 15 års ålder skaffade pojkvän. Han klarade det ...
    hahahaa! kanske dags att införskaffa öronmuffar snart då så är man förberedd
  • Pissenisse

Staccy- jag är inte negativ och verkligen inte om ditt barn. Skrev ju om mitt eget. Jag berättade ju bara hur det var för oss. Just "titta där" var ju det enda han kunde under väldigt lång tid även om han lärde sig det tidigt. Jag kanske borde hållit tyst, my bad.

• Emmalinnéa

Båda mina barn har pratat flytande vid 2 års ålder så jag tror inte det är så ovanligt faktiskt.

Svar på tråden Min dotter på 10 månader börjar säga 2-ordsmeningar, tidigt?