Sisisisi skrev 2014-04-23 17:25:07 följande:
Köp absolut inte en balkstol! I det testet så är inte krafterna på nacken uppmätta. Däremot hur lätt den är att montera och hur användarvänlig den är... Barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt, 4 år och 18 kg är bara minimigräns, att man aldrig ska ha barnet framåtvänd innan dess. Den bästa stolen jag haft är besafe Izi plus, den har allt! Funkar till ca 5 år. Andra populära stolar som funkar till 5-6 år är britax maxway och multitech, axkid/Beemoo, akta graco belogic. Väljer du en isofixstol eller en med kort rygg (mobi, hiway, Izi kid) så får du räkna med att köpa en större bakåtvänd stol för att förlänga tiden barnet kan åka bakåt.
Besafe Izi plus har jag sett på. Britax maxway och multitech har båda fått dåligt betyg av finska bilförbundet. Maxway får dåligt på krockar från sidan. Axkid hade fått sämsta möjliga betyg och hade väldigt hög belastning vid krockar både framifrån och från sidan. Akta graco belogic hade också fått uselt betyg och bland annat minus vid krockar från sidan. Jag har hela tiden varit inställd på en bakåtvändstol, men vad är orsaken till att balkstolarna är överlägset bäst i krocktesten!