• Anskuli

Hjälp mig välja bilbarnstol!

Det börjar bli aktuellt för oss att skaffa en bilbarnstol, men det är ju verkligen en djungel! När jag väl har hittat en som verkar bra och som är bäst i något test så hittar jag ett annat test där samma stol har fått jättedålig kriktik :(. För oss är säkerheten a och o. Det rekommenderas ju att barnet skall sitta bakåtvänd till 4 års ålder, men de stolar som klarat sig bäst i krocktesten är de frsmåtvända med en "balk" framför barnet. Någon som har erfarenhet av dessa? Jag tar tacksamt emot tips, erfarenheter och idéer!

• Svar på tråden Hjälp mig välja bilbarnstol!
  • Sisisisi

Köp absolut inte en balkstol! I det testet så är inte krafterna på nacken uppmätta. Däremot hur lätt den är att montera och hur användarvänlig den är...

Barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt, 4 år och 18 kg är bara minimigräns, att man aldrig ska ha barnet framåtvänd innan dess.

Den bästa stolen jag haft är besafe Izi plus, den har allt! Funkar till ca 5 år. Andra populära stolar som funkar till 5-6 år är britax maxway och multitech, axkid/Beemoo, akta graco belogic.

Väljer du en isofixstol eller en med kort rygg (mobi, hiway, Izi kid) så får du räkna med att köpa en större bakåtvänd stol för att förlänga tiden barnet kan åka bakåt.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Anskuli
    Sisisisi skrev 2014-04-23 17:25:07 följande:
    Köp absolut inte en balkstol! I det testet så är inte krafterna på nacken uppmätta. Däremot hur lätt den är att montera och hur användarvänlig den är... Barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt, 4 år och 18 kg är bara minimigräns, att man aldrig ska ha barnet framåtvänd innan dess. Den bästa stolen jag haft är besafe Izi plus, den har allt! Funkar till ca 5 år. Andra populära stolar som funkar till 5-6 år är britax maxway och multitech, axkid/Beemoo, akta graco belogic. Väljer du en isofixstol eller en med kort rygg (mobi, hiway, Izi kid) så får du räkna med att köpa en större bakåtvänd stol för att förlänga tiden barnet kan åka bakåt.

Besafe Izi plus har jag sett på. Britax maxway och multitech har båda fått dåligt betyg av finska bilförbundet. Maxway får dåligt på krockar från sidan. Axkid hade fått sämsta möjliga betyg och hade väldigt hög belastning vid krockar både framifrån och från sidan. Akta graco belogic hade också fått uselt betyg och bland annat minus vid krockar från sidan. Jag har hela tiden varit inställd på en bakåtvändstol, men vad är orsaken till att balkstolarna är överlägset bäst i krocktesten!
  • Yinsan

googla på bilstolslotsen, hon har en jättebra hemsida / blogg och kan även hjälpa dig med dina frågor!

• Sisisisi

Även jag tipsar om bilstolslotsen! En balkstol skyddar inte nacken, du måste ha en bakåtvänd stol för att skydda barnets nacke.

Alla stolar som monteras men bälte och band får dåligt resultat i det där testet, för krångligt att montera enligt dem.

• Annastalknapp

För att i Finland (där testerna verkar komma ifrån) har inget oberoende testinstitut utan är gjorda på en bana som ägs av en bilstolstillverkare. Dessutom finns det inga testdockor som har sensorer i buken, det säger väl det mesta?

Tyvärr är andra länder dåliga på att åka bakåtvänt längre, men där är också antalet döda i olyckor högre..

• Anskuli

Tack för era svar! Jag har läst bilstolslotsens blogg och där hänvisar hon till autoliittos (bilförbundets) tester. Sedan är det ju också lite komiskt att autoliitto skriver på sin sida att det är säkrast för barnet att åka bakåtvänd samtidigt som de i testerna höjer balkstolarna till skyarna. Men jag har ännu inte hittat något negativt om besafe Izi plus så för tillfället lutar det mot en sådan :). Dock tar jag gärna emot fler erfarenheter!

Svar på tråden Hjälp mig välja bilbarnstol!