Konstiga tankar i halvsömnen
Hej
Jag har problem med att mina tankar blir typ "verklighetsfrämmande" när jag ligger på natten och har svårt att sova. Det händer tex. när jag och min fru blir osams om något på kvällen. Igår var det jag som var besviken på brister i sexlivet. Kunde därför inte somna. I halvsömnen rusar hjärnan iväg och det blir nån slags ond spiral i mina tankebanor. Jag förstärker alla negativa känslor och det går så långt att jag funderar på att skilja mig från min fru med allt vad det innebär. I vaket tillstånd skulle jag aldrig komma på tanken eftersom jag då tänker på ett ganska logiskt sett, men i halvsömnen förstärker jag allt det negativa och ligger och ältar utan att kunna somna. När jag sedan vaknade i morse efter en väldigt dålig och kort sömn så låg dom negativa tankarna kvar i hjärnan och jag mådde skit, men under dagen vaknar jag liksom till och jag blir förbannad över mina egna tankar. Och framåt kvällen har ofta dom negativa tankarna försvunnit helt, och min inställning till min partner är positiv igen.
Är det här nåt känt fenomen eller är det just jag som har det här problemet? (Jag tycker jag känner igen det lite hos min mamma, hon ligger också och "fantiserar ihop" ganska långsökta och orimliga saker ibland.) Det är som att fantasin väljer en "smalspårig" väg och kopplar bort förnuftet. Finns det nåt sätt att undvika det här, det är skitjobbigt, och jag skäms nästan när logiken börjar analysera mina tokiga tankar.
Hälsningar
Anders