• Anonym (E)

Är på sprutdag 10 inför IVF och nu mens?

Hej!

Är som rubriken säger på sprutdag 10. Tar Menopur och var idag på VUL, hade total 25 små äggblåsor men inga som växt.

Igår fick jag molande verk precis som mensvärk och trodde då det var för äggen kanske börjat växa.

Men nu fick jag rejält med blod, precis som mens. Kan det vara så?
    Någon som varit med om detta?

Försökt få tag på IVF kliniken men inget svar.

Så hoppas någon här kan lugna mig , då jag är så rädd för att behöva avbryta behandlingen. :(

• Svar på tråden Är på sprutdag 10 inför IVF och nu mens?
  • Pimpinellan

Låter verkligen inte normalt,jag har gjort 8 behandlingar och aldrig blödit en droppe förutom kanske rester av mensen första sprutdagen. Att äggblåsorna inte växt efter 10 dar var ju inte heller bra,kanske tog du lite låg dos. Men vad sa läkaren om det då? Man kan ju öka dosen och få fart på dem. Sen ska man ju mäta slemhinnan också,den ska ju vara tjock och treskiktad vid ET och blöder du är det ju inte bra om det verkligen är slemhinnan som blöder.  H*n var inte bara ovarsam med VUL-staven då så det är såna rester du blöder?

• Anonym (E)

Jag har PCOS och då vill man börja väldigt varsamt. Sprutdag 7 höjdes dosen från 112,5 till 150 enheter. Idag sa han att att jag skulle nog räkna med att äggplock kan ske tidigast i slutet på nästa vecka. Man vill inte öka för drastiskt då vi med pcos lätt kan bli överstimulerade. Jag bröt ihop redan sprutdag 7 då det inte hänt något.

Och nu idag tändes precis inget hopp.

Jag hade liten gnutta blod redan innan jag kom dit. Men nu är det så jag fick ta en binda när jag kom hem och så har jag fruktansvärd mensvärk.

Känns inte bra alls. Kan inte hitta någon som skrivit något liknande heller.

Jag fick hjälpa läkaren med att skriva upp det han såg på VUL. Han sa att jag skulle skriva en 5a på slemhinnan. Vet inte om det är ett bra tal vad gäller slemhinnan sprutdagdag 10.

Men förstår att det inte är bra om man nu blöder ut den. Är helt knäckt just nu och ser det dom min vanliga "lycka"

Fast ska inte vara sån, detta är min första sprutbehandling.

När jag sa till läkaren att det kändes som jag skulle få mens och frågade om det kunde ske, nonchalerade han mig. Och vara en timme senare blödde jag rejält. Tänk vad man känner sin egna kropp.

Och nu får jag inte ens tag på dem...

Tack för att du tog tid att svara, det uppskattar jag.

• LängtansBlåaBlomma

Jag kan tyvärr inget om ivf och blödningar men jag hoppas det inte är någon fara. När jag blödde vid Puregon berodde det på att en äggblåsa på 13 mm tillbakabildats. Kanske är ett eller två äggblåsor av dina som gjort samma sak? Jag blödde jättekort tid och sen kom en ny äggblåsa.

• Anonym (E)

Längtansblåablomma:

Kunde du fortsätta med din Puregonbehandling? Och hände det inget med slemhinnan när du blödde?

Jag har inte haft något livstecken på att en enda äggblåsa växt till sig. De har inte växt en nanomillimeter ens.

Så jag vete sjutton vad detta är. Men fundera på om det kan vara något störning av proveran jag fick ta för att få blödning inför starten av sprutbehandling. Får inga egna blödningar.

Tog Pergotime, som är äggstimulerande få vi försökte på egen hand. Då gick jag en blödning efter misslyckat resultat och bara 2 veckor senare fick jag en blödning igen.

Börja känna mig väldigt onormal...

• Pimpinellan

Men alltså hela upplägget verkar ju märkligt! Inte ber läkaren patienten skriva upp saker heller! Jag har gjort VUL inför IVF och FET massor med gånger,läkaren mäter exakt allting och även slemhinnan förstås. 5 mm är för lite,men är ÄP så långt bort hinner den växa på sig-om den nu inte blöder ut. Jag har också råkat ut för många knäppa saker under mina år,bl.a spontan äl inför IVF-som knappt händer! Det är jättetrist,men blir det fiasko nu så blir det en omgång till och med annan metod/andra mediciner kan det gå mycket bättre. Första gången är en provomgång-vissa lyckas,andra får ändra allting.

Du måste ju prata med läkaren och få bättre besked. Man ska helst inte spruta mer än 15 dar enligt min läkare med lång erfarenhet av IVF för då växer blåsorna inte som de ska. Men jag hoppas din läkare har koll och kan förklara-och du får förstås stå på dig också.

• Anonym (E)

Pimpinellan:

Han jag var hos idag är inte min ordinarie. Men kände inte alls att han var sympatisk eller pedagogisk. Kände mig mest dum.

Men förhoppningsvis slipper jag gå till honom igen. Men jag har var jag tycker det verka spm , fått mens och ingen som hört av sig. Känns som skit nu att behöva ta sprutor när jag ev blöder ut slemhinnan.

Ja ja, bättre tur nästa gång.

Längtansblåablomma:

Tack för länken! Verkar vara en bra sida. Då jag är lika gammal (87) och har pcos. Så kan läsa lite där.

Tack för era svar. Skönt att få lite distans . Allt kan ju inte fungera på första försöket. Men tycker att alla kvinnor som får gå igenom detta om och om är så fruktansvärt tappra. Jag känner mig inte lila stark tyvärr.

• Anonym (E)

Så det är din sida.

Jag håller verkligen tummarna för dig.

Man önskar ju alla att det ska lyckas.

Jag fick höra av läkaren att jag ska fortsätta med behandlingen och imorgon ska jag på VUL för att se vad som hänt. Lutar åt att man får avbryta men eftersom äggen inte hade börjat växa så finns en chans att slemhinnan växer till sig igen. Men men...

Bara att inse att detta är ett försök bland många att få komma en liten bit närmre ett +

• Pimpinellan

Man tror att man inte orkar när allt jävlas,men det gör man-tro mig. PCO är den "bästa" diagnosen för ni har oftast bäst äggkvalitet. Det gäller bara att få ut de rackarna,jag håller tummen för dig! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (E)

Ville bara berätta hur det gick. Efter att ha varit nere nu ett tag efter det som hänt, känner jag mig tillfreds med vad som hände.

Enligt läkaren var det mens jag fått. Kunde bero på att jag fick börjat med för låg dos och att jag hade lågt östrogenvärde.

Eller att det hade med Provera som jag tog innan behandlingen för att framkalla en mens. Att då den mensen dom kom inte var den "riktiga" utan den kom nu.

De vet inte! Men det kan hända.

Fick välja om jag då ville fortsätta trorts detta då jag var på sprutdag 11 men det blev att vi avbröt.

Nu ska jag äta P-piller i 3 veckor sedan får jag en mens av det och då börjar jag med sprutor igen. Men få ska vag ha ordentligt med östrogen och en än bättre chans att stimulera fram ägg.

Så nu kan de som drabbas av samma läsa om detta. Då jag inte hittat någon information om att man kan få mens när man tar äggstimulering.

Tack för era kloka råd.

Och pimpinellan:

Jag tar till mig av varje ord du skrev. Jag ska klara detta, när jag läser om det du gjort då blir jag stark i det.

• Anonym (E)

Längtansblåblomma:

2 år har vi varit under medicinsk lupp.

Första läkaren vi gick till trodde att hon med magiska krafter utan att ge mig tabletter kunde få mig att ägglossa. Lite ironisk men hon bara tyckte vi skulle fortsätta försöka själva. Trots att jag inte får egen äl.

Sedan sökte vi till annan klinik där fick jag pergotime dör ett år sedan. Fick bara en äl sedan var det dött på den fronten. Den läkaren tröttnade tillslut och skickade remis för IVF.

Gjort förata sprutbehandlingen som jag fick avbryta på dag 11. Mens och inga äggblåsor som växt.

Hoppas att dessa sega äggstockar tänker vakna till liv någon gång.

Hur har resultatet varit för dig med äggstimulering?

• Pimpinellan

När det kör ihop sig får man bara acceptera och gå vidare även om det är jättesurt! Nu vet läkaren hur du reagerade och kan ändra medicin och dos efter det och då borde det verkligen gå nästa gång. Glad Jag känner en här med PCO som  hade mens 2 ggr per år,men ändå lyckades få första barnet snabbt. Andra barnet var helt kört-Pergo,sprutor,IVF-försök= inget hände. Sen ändrade hon dos och medicin och fick 3 ägg-alla befruktade! 2 sattes in som blev tvillingar.  Glad  Det bevisar att det ytterst sällan är kört även om det jävlas i kubik.

Lycka till nästa gång! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Är på sprutdag 10 inför IVF och nu mens?