• Amb86

Gifta sig två veckor innan bf?

Jag och min sambo har planerat detta bröllopet ett tag nu men det datum som är mest aktuellt är två veckor innan bf.. Jag har ett barn sen tidigare och gick över 10 dagar med henne. Vad tror ni det borde väl inte vara några problem ? Hjälp!

• Svar på tråden Gifta sig två veckor innan bf?
  • 2013

Du kan inte utgå ifrån tidigare graviditeter. Varje graviditet är unik. Och vad som helst kan hända.

Den viktiga frågan är: Är du beredd att förlora alla pengar du lagt på bröllopet om allt ställs in i sista minuten?

• Dixie

två veckor innan bf är ju inom "felmarginalen" - jag hade aldrig planerat ett bröllop så nära inpå min förlossning….

• Hejåhå

Avboka eller tidigarelägg om det går. Jag skulle inte våga ta ev kostnader, barnet är fullgånget och inom normalfödsel 2 v innan BF!

• Amb86

Ja vi ska gifta oss borgerligt och sen bara ha middag så själva bröllopet i sig kommer inte kosta en förmögenhet. Jag har inga problem med att gifta mig höggravid då vigseln tar fem minuter och jag har inga större krämpor heller, jag vill bara inte vänta heller för tanken har alltid varit att vi ska gifta oss innan barn nummer två men nu blev jag gravid snabbare än vad någon av oss hade kunnat tro. Vi får väl hoppas på det bästa !

• JECJ

Om ni inte ska ha nåt påkostat eller speciellt, utan bara en enkel vigsel, så är det väl inte hela världen om det blir inställt. Värre vore det om något stort och påkostat med massvis med gäster blev inställt!

• Amb86

Jo jag vet . 45 personer är bjudna och vi kommer ha det i min pappas trädgård . Det blir buffé som vi själv kommer fixa och beställd tårta. Så det är klart det hade varit tråkigt att ställa in efter all planering . Men man får väl ta det som det kommer !

• Cecese

Jag skulle inte chansa. Jag gifte mej 6-7 veckor innan bf och även om det gick bra så skulle jag aldrig göra om det. Skulle bröllopet varit närmare än 6 veckor innan skulle vi avbokat bröllopet och gift oss sommaren efter.
    Det var jobbigt att gifta sig så nära bf. Då hade vi ändå allt fixat som t.ex. maten/servering behövde vi inte alls bry oss om utan det hade vi inhyrd personal som fixade. 

45 gäster är ändå ganska många som blir påverkade om det måste ställas in och då kanske med väldigt kort varsel. Tänk om förlossningen sätter igång natten till bröllopet eller på morgonen... Om det bara var du, din blivande och typ 2 vittnen så skulle jag väl kanske chansat men inte med så många gäster inbjudna. 

• Amb86

Nej alla upplever allting olika jag har inga problem förutom att det är tiden som spelar in. Det handlar inte om att jag inte orkar och jag är säker på att min familj skulle förstå om jag skulle behöva föda , ganska konstigt annars .

• Amb86

Tack för era tips och råd men jag har nog bestämt mig verkar det som :)

• solros68

Jag gifte mig 6 veckor innan bf. Det var oxå borgligt, och gick hur bra som helst. Dock hade jag inte velat gifta mig närmre bf. Lycka till!

• Guapa

Är själva bröllopsfesten viktig för er eller är det att det rent juridiska är avklarat innan barnet kommer? 

Kör på säger jag :) Handlar det inte om enorma summor pengar ni lägger ut för festen så kan ni ju bara ha festen senare om det barnet skulle få för sig att komma tidigare än planerat. Men se till att ni får mycket avlastning från familj/vänner så ni inte behöver jobba häcken av er.

Jag var bjuden på en stor 30-årsfest förra året. Men bebisen hade bestämt sig för att komma precis på 30-årsdagen vilket vi gäster var ovetandes om när vi dök upp. Eftersom allt redan var förberett fick vi komma in ändå och äta och dricka gott med jubilarens familj. Det blev en minst sagt oförglömlig fest, eller mer av en "vaka" som slutade lyckligt med en bild på en urgullig nykläckt bebis :)

• Amb86

Hahaha Gud vad rolig historia !!! Så underbart . Det är faktiskt både för att vi vill och för säkerhet för våra barns skull. Därför har vi valt att ha det litet och simpelt och inte lägga ner alldeles för mycket pengar på det eftersom vi egentligen vill göra det för vår och våra barns skull och inte för att ha någon brakfest. Vi har jättemycket hjälp ifrån våra familjer och därför blir det också hos min pappa så det känns skönt! Vi har väntat på detta så länge nu och har haft lite otur med ekonomin då jag blev arbetslös precis när jag blev gravid , men nu har vi äntligen sparat ihop tillräckligt så vi vill bara ha det gjort nu innan nummer två kommer ! Hur konstigt det än låter så är det inte fram stressat , allt är redan planerat och klart det har bara varit budgeten som har varit som den har varit !

• Dixie
    Amb86 skrev 2014-04-23 08:42:37 följande:
    Hahaha Gud vad rolig historia !!! Så underbart . Det är faktiskt både för att vi vill och för säkerhet för våra barns skull. Därför har vi valt att ha det litet och simpelt och inte lägga ner alldeles för mycket pengar på det eftersom vi egentligen vill göra det för vår och våra barns skull och inte för att ha någon brakfest. Vi har jättemycket hjälp ifrån våra familjer och därför blir det också hos min pappa så det känns skönt! Vi har väntat på detta så länge nu och har haft lite otur med ekonomin då jag blev arbetslös precis när jag blev gravid , men nu har vi äntligen sparat ihop tillräckligt så vi vill bara ha det gjort nu innan nummer två kommer ! Hur konstigt det än låter så är det inte fram stressat , allt är redan planerat och klart det har bara varit budgeten som har varit som den har varit !

men varför inte bara gifta er borgligt innan babyn kommer och sen har ni en fest senare!
  • Zunshin3

Jag ska gifta mig om tre veckor och kommer då vara i vecka 35. Har dock inte hittat någon klänning som jag tycker om. Har beställt två bröllopsklänning från bonprix som borde komma i veckan men det börjar bli lite knappt om tid. Nyfiken på vad du ska ha för klänning? Glad

• Guapa
    Amb86 skrev 2014-06-07 22:52:11 följande:
    Vi gifte oss och det gick hur bra som helst !
    Va kul!

Jag och sambon har lite på skoj pratat om att gifta oss på drop-in bröllop på Skansen på lördag. Förutsatt att bebisen inte dyker upp innan dvs.. bf i morgon! :O  Men det hade varit riktigt gött att få det avklarat innan, synd att vi inte tog tag i saken innan bara. Nu börjar det bli lite tight om tid att hinna få hinderprövning beviljad etc ;) 
Svar på tråden Gifta sig två veckor innan bf?