• Titicaco

    Låta 5 åring skjuta skarpt med kpist?

    En pappa som har delad vårdnad lät sin 5åring skjuta skarpt med kpist i Thailand. Efter stark protest från mamman har det hänt igen vid senaste utlandsresa. Hur lämpligt är det? Vad anser ni? Finns det någon lag mot detta?


    Låta barn skjuta med riktiga vapen
  • Svar på tråden Låta 5 åring skjuta skarpt med kpist?
  • Tow2Mater

    Min 5,5 åring ska få skjuta, men jag tycker han ännu är lite for liten for att helt forsta allvaret. Runt 8 tycker jag kan vara mera lagom. Och allt under god vuxen handledning och ansvar naturligtvis.

    Skjuter pappan k-pist normalt, eller var det en stundens ingivelse? I det senare fallet var det helt klart olämpligt isåfall.

  • Modernmom

    Det är väl i allra högsta grad skit-olämpligt, skulle jag vilja säga. Ta kontakt med familjerätten och fråga hur du kan gå vidare.

  • Modernmom
    Tow2Mater skrev 2014-04-22 21:16:33 följande:

    Min 5,5 åring ska få skjuta, men jag tycker han ännu är lite for liten for att helt forsta allvaret. Runt 8 tycker jag kan vara mera lagom. Och allt under god vuxen handledning och ansvar naturligtvis.

    Skjuter pappan k-pist normalt, eller var det en stundens ingivelse? I det senare fallet var det helt klart olämpligt isåfall.


    What? Varför i hela fridens namn sätter man vapen i barns händer? Att skjuta skytte på skjutbana är en sak, men att dra fram en i-pist är inte ok.
  • Tow2Mater
    Modernmom skrev 2014-04-22 21:34:05 följande:
    What? Varför i hela fridens namn sätter man vapen i barns händer? Att skjuta skytte på skjutbana är en sak, men att dra fram en i-pist är inte ok.
    Hur vet du att det inte var under ordnade kontrollerade former på en skjutbana?
  • Titicaco

    Ordnade former på en skjutbana? Anser du det vara "ordnat" att en femåring skjuter skarpt med k-pist?

  • Tow2Mater
    Titicaco skrev 2014-04-23 15:27:06 följande:
    Ordnade former på en skjutbana? Anser du det vara "ordnat" att en femåring skjuter skarpt med k-pist?
    Det kan vara det, fast jag tycker personligen det är lite väl ungt. Tycker bara man ska ta reda på all fakta - det är stor skillnad mellan att skjuta även k-pist (lagligt) på en skjutbana under ordnade former och att skjuta k-pist i ett privat gäng (kanske olagligt, vet ej vad Thailands lag säger) ute i skogen.
Svar på tråden Låta 5 åring skjuta skarpt med kpist?