Men oj... måste du inte redan räkna kolhydrater? Hur ska du då veta hur mycket insulin du ska ta? Jag trodde det var grundläggande när man börjar med insulinbehandling...
Jag är inte säker om det är annorlunda med vuxna men min dotter fick vara kanske fem dagar på sjukhus i början för att "ställa in pumpen". Pumpen sitter i ett bälte runt midjan och kanylen, i ändan av en slang från pumpen, sitter fast på magen på vuxna. Min dotter har den på baken då hon är så liten ännu. Kanylen byts varannan till var femte dag lite beroende på sort, det gör man själv hemma och är inte svårt alls! I början följer man med blodsockret noga ett dygn eller två för att kunna göra grundinställningarna till pumpen och sedan justerar man i ett par dagar för att få en bra balans, sedan får man fara hem och leva som vanligt. Man lär sig snabbt att justera inställningarna på pumpen själv också, men räkna kolhydrater måste du nog göra tyvärr, det borde du göra redan nu. Men man lär sig snabbt, jag lovar! Jag var 20 och dottern 1 ½ när hon fick diabetes och jag fick lite för mycket hjälp i början tror jag, det första halvåret ville det därför inte fastna. Men när jag sen blev ensam med henne och tvingades räkna själv hela tiden så kom det riktigt snabbt! Nu är det bara att ögna genom en matportion för att räkna! Man behöver inte hålla på väga och så förutom kanske i början, snart lär du dig att se vilken mängd som motsvarar 5, 10 eller 15 gram kolhydrater!