Nikla skrev 2014-04-22 19:00:03 följande:
Hej! Vi är snart bort bjudna på fest hos en vän till oss, vännen bor en bit bort vilket innebär en lång bilfärd för oss. Problemet är att vårt barn som kommer vara 4 månader vid detta tillfället inte får följa med. Vi anser att vi inte vill komma då för vårt barn helammas än. Och på grund av detta långa avstånd tycker vi inte att det är okej. När lämnade ni bort era barn första gången en hel kväll/natt? Dela gärna med er av era erfarenheter och tankar?
Varför få inte barnet följa med? Är det en "barnfri" fest? För om så är fallet så brukar ju ammande barn vara undantagna. Jag har varit på många barnfria fester där det har varit med ett och annat ammande spädbarn. De stör ju ingen.
Att lämna bort en så liten till barnvakt skulle jag inte ens komma på tanken att göra. Vår son var 19 månader första gången han hade barnvakt en kväll, och knappt 3 år första gången han hade barnvakt över en natt.
Det långa avståndet tycker jag är det minsta problemet. Tar man det lugnt och stannar ofta så brukar det gå bra att åka ganska långt med en bebis. Vi åkte 40 mil med vår lille när han var 2 månader.