BH 13-åring?
Hej! Anser ni att det är okej att en 13-åring (född 2001), m ed små bröst (65/65a) använder bh?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 15:30
Hon har alltså inget direkt behov av det, men hon vill gärna ha en bygellös bh
Hej! Anser ni att det är okej att en 13-åring (född 2001), m ed små bröst (65/65a) använder bh?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 15:30
Hon har alltså inget direkt behov av det, men hon vill gärna ha en bygellös bh
Absolut. Och jag utgår från att hon köper den själv.
Om man vänder på det - varför skulle det INTE vara OK att en pubertetsflicka med bröst använder BH?
Men skulle du köpa det till din dotter om hon var i samma situation, eller skulle hon få betala själv?
Får hon sitt barnbidrag? Köper hon sina kläder själv?
Ja men då brukar du köpa underkläder i vanliga fall! Tycker absolut du ska köpa det. Många i hennes ålder har säkert bh.
Jag var 13 när min far var med och handlade min absolut första bh. Jag hade så gott som inga bröst överhuvudtaget - men han begrep att det var viktigt för mig.
Jag har en dotter i samma ålder och skulle med glädje köpa en BH åt henne om hon bara orkade masa sig till någon butik med mig. Eftersom hon avskyr allt vad shopping heter så skulle hon inte ha några kläder alls om hon fick överta ansvaret att köpa kläderna själv...
Förstår inte varför man ska ha bh om man inte har bröst, men om hon vill ha så varför inte?
Jag fick min första bh som 12 åring. Men då hade jag iallafall bröst (70c).
Min dotter som är lite yngre ha börjat knoppa så hon ha fått tre st enklare bhn i olika färger. Det är bra om de lär sig att använda dem. Hon använder dem lite då och då.
Sen bara för att brösten inte är stora och skumpar omkring så betyder inte det att hon inte tycker att det är otrevligt att bröstvårtorna skaver mot insidan av kläderna, eller ännu kanske värre - syns igenom dem.
Vad är det som säger att en 25-åring med 75A ska "få" ha BH, medan en 13-åring med 65A inte har behov av det?
Ja, jag tycker att det är självklart. Hon är ju i den åldern som brösten växer (även om de är små ännu) och då är det skönt att ha något som skyddar/stödjer lite grann. Minns att det värkte mycket i brösten i den där åldern. Sen är hon ju på väg in i vuxenlivet och då är det naturligt att man vill börja ha lite mer vuxna saker.
När jag var 11-13 år så var det "toppar" som gällde (påminde om sport-bhar, men inte med lika mycket stöd). Sen när man började i 7:an så var det bh som gällde, oavsett om man hade fått bröst eller ej.
BH - helt ok. Däremot skulle jag säga nej till string och utmanande underkläder. BH:ar finns väl anpassade för unga tjejjer med små och inga bröst? :)
Jag hade bh när jag var 13 men jag hade ganska stora bröst då och hade haft mens sen jag var 9år. Visst hade jag kunnat gå utan bh. Det kan jag även idag men VARFÖR? Det är inte skönt att gå utan bh.
Konstig fråga , tycker det är en sån självklarhet att man har rätt till en BH när man är 13 år och önskar detta.
När brösten började växa så kan det göra ont, även om de inte är mer än små bröstvårtor. Så varför inte
Min generation fick hålla oss tillgode med linnen och när jag växte upp så fanns det inget utbud att tala om. Men vi hade inte mindre ont för det.
Så BH är inte bara till för att hålla brösten på plats, de kan hjälpa mot ömma bröst också. Så låt era flickor köpa en BH när de känner att det behöver det (eller topp).
Jag fick min första behå när jag var 12 och borde fått tidigare. Hemskt att gå till skolan med bröstvårtor som putade under tröjan, kände mig så naken och skyddslös! Man behöver ju inte köpa genomskinligt i spets. Jag fick en med Musse pigg på och livet blev lättare. Och som någon skrev, växande bröst gör ont och vadderad behå lindrade detta. Och vem som köper är väl oväsentligt bara det blir gjort.