• Anonym (daniella)

Ska det va så här eller vad är fel?

Hej!
    Det var 3 månader sedan jag födde mitt första barn. Jobbig förlossning, sugklocka, sprack (grad 2), tappade drygt 900 ml blod, men på efterkontrollen såg det bra ut. Tog en tid att läka och bli mer mig själv i kroppen igen, men precis som det ska. Nu, tre månader efteråt har jag i 3,5 veckas tid gått med ont i tjejmagen, likt molvärk eller mensvärk typ, och illamående till och från, blöder även litegrann (rosa flytningar eller med små blodstrimmor) några timmar till två dagar efter vi haft sex, och jag tror det är ett samband mellan blödningarna och min orgasm vilket känns märkligt.
    Trodde först jag var gravid igen, för kändes nästan precis som graviditetens början. Men alla tester jag tagit har visat negativt. Så då har jag tänkt att mensen kanske kommer igång snart, men det händer ju inget... Jag bara har ont och mår illa och blöder efter sex. Dessutom får jag ofta mer ont både på morgonen när jag sovit samt om jag står längre stunder eller går på dagen. Så märkligt tycker jag..! Förutom det är det inte så mycket mer att berätta, än att det en dag här även kom en liten klump i trosan, som inte var blod, och inte nåt syntetiskt, utan det var nån typ av kroppsvävnad, vet dock inte vad. Den lilla "klumpen" gick att dra ut och blev då kanske 2 cm lång...
    Vad kan felet vara? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Ska det va så här eller vad är fel?
  • Anonym (daniella)

Okej, jo jag ammar, helammade till för 2-3 veckor sedan, nu delammar jag. (Ammar förmiddag, kväll och natt.)

Inga preventivmedel ännu efter förlossningen (annat än kondom).

Cellprov vet jag inte av att jag tagit men kanske..? När och hur brukar de göras? Och varför?

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Genom att regelbundet lämna ett gynekologiskt cellprov kan man skydda sig mot livmoderhalscancer. Cellprovet tas från livmodertappen i underlivet och kan tidigt visa om man har cellförändringar som skulle kunna leda till livmoderhalscancer.

De flesta cellförändringar som upptäcks är lättare förändringar som läker av sig själv, men en del behöver tas bort. I mycket ovanliga fall kan cellprovet visa att man har cancer. Då brukar cancern vara i ett tidigt stadium och behandlingen kan bli enklare och med färre biverkningar.

Kvinnor i Sverige kallas regelbundet till gynekologisk cellprovtagning, så kallad screening. Om man är mellan 23 och 50 år kommer kallelsen vart tredje år. Därefter vanligtvis var femte år tills man är 60 år gammal. Om man är över 50 år kan rutinerna skilja sig lite beroende på var man bor i landet.

Detta bör tas om man har blödningar i anslutning till samlag.

Lycka till

• Anonym (daniella)

Tack för svaret! Jag är inte 23 fyllda ännu, så då är det därför jag aldrig tagit cellprov. Tar man de proverna på mvc eller kvinnokliniken? Vad kan det vara annat än cellförändringar?

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Du kan ta det både på mvc och kk. Boka tid!
    Det kan även vara din kropp som ställer om sig efter graviditet och amning.

Lycka till

• Anonym (daniella)

Tack!

Svar på tråden Ska det va så här eller vad är fel?