dyra växter
varför är akvarieväxter så dyra i butikerna? En liten grön plutt med några rötter kostar ju minst 50kr. ska man fylla ett akvarium så kostar det ju en tusenlapp minst. En mycket dyr hobby :/ skaffa aldrig akvarium...
varför är akvarieväxter så dyra i butikerna? En liten grön plutt med några rötter kostar ju minst 50kr. ska man fylla ett akvarium så kostar det ju en tusenlapp minst. En mycket dyr hobby :/ skaffa aldrig akvarium...
Finns många som har akvarium som delar sina plantor och säljer mycket billigare än affärer. Du får hitta någon akvariesida och bli medlem!
smart :) kasta hit några växter ni som ska rensa ut :D
Jag köpte på erbjudande; 5 för 100:-. När de växte så klippte jag och planterade de avklippta bitarna, vilka slog rot och började växa lika fint. Mitt tips! ;)
Alltså jag har ju råd att köpa dom, tycker bara att dom borde va billigare med tanke på hur små dom är :) därför tänker jag bojkotta butikerna
Köp en och odla själv?
en? :) behövs massor :D
Beror också på vilken kvalitet det är. Många av de billigaste har inga rötter utan är bara avklippta och stoppade i krukan. De dyrare har ordentliga rötter och är anpassade för akvarium.
Många köper tyvärr sumpväxter som dessutom dör efter ett par månader då de inte är anpassade för att leva helt under vatten.
Växtodling är en hel vetenskap numera. Läs mer på www.tropica.com
Allt jag hade köpt dog efter ett halvår :/ en svår hobby......HJÄÄÄÄLP!
Bli medlem på Plantswap.se där kan man köpa billiga växter ibland skänkes också växter mot frakt. På tradera har jag hört att det finns mycket billiga akvarieväxter för den som förstår sig på sidan. Mitt sista tips om man vill köpa växter från affär är att lägga en beställning på akvarieplantor.se. De har bra utbud, kvalitet och frakten funkar fint.
Väljer man rätt växter behöver man inte så många att börja med för de är lätta att föröka. Börja med Hornsäv, Vanilliseria, Hygrophilia polysperma eller Vattenpest. De växer snabbt går föröka genom att toppa och stoppa toppen i substratet.
Lycka till
Bli medlem på Plantswap.se där kan man köpa billiga växter ibland skänkes också växter mot frakt. På tradera har jag hört att det finns mycket billiga akvarieväxter för den som förstår sig på sidan. Mitt sista tips om man vill köpa växter från affär är att lägga en beställning på akvarieplantor.se. De har bra utbud, kvalitet och frakten funkar fint.
Väljer man rätt växter behöver man inte så många att börja med för de är lätta att föröka. Börja med Hornsäv, Vanilliseria, Hygrophilia polysperma eller Vattenpest. De växer snabbt går föröka genom att toppa och stoppa toppen i substratet.
Lycka till
Ett tips är www.plantswap.se/ :) Ett forum för akvarieväxt-entusiaster.