• Anonym (Fundersam)

Arvsrätt?

Vi ska gifta oss i sommar och ja har börjat fundera över de juridiska. Vi har båda barn sedan tidigare men inga gemensamma i dagsläget. Men planerar även gemensamma så på sikt hoppas vi ju givetvis på detta. Han har gemensam vårdnad om sina barn med deras mamma. Barnen är idag 10 o 14år. De bor varannan vecka hos oss resp sin mamma. Jag har ensam vårdnad om mitt barn som idag är 6år. Mitt barn träffar sin pappa varannan helg men an har aldrig haft någon vårdnad om barnet. Vad händer juridiskt sett om jag el min Karl dör? Vad händer för barnen? Vad händer om jag dör, vad händer med mitt barn då? Vad händer med vårt boende, våra barn var för sig och om vi får gemensamma barn? Vem har Rätt till vad osv? Måste man skriva några papper när vi gifter oss? Vi har inte skrivit något samboavtal. Vi har idag en bostadsrätt men letar hus så de ligger väl visste värde i boendet oavsett om vi bor kvar el hittar hus. Hur ska vi tänka?

• Svar på tråden Arvsrätt?
  • Mälaröbo

Ni har ett bättre skydd som gifta än som sambos då ni som gifta har rätt till hälften av allt ni äger om den andre avlider+att den överlevande "behåller" ev gemensamma barns arv. Särkullbarnen har rätt att få ut sin arvslott direkt. Detta går att begränsa något med hjälp av jurist.

• Kriya

Ofta vill man att en sak ska hända om man skiljer sig och en annan sak om någon av makarna dör. Därför kan det vara bra med äktenskapsförord i kombination med testamente, som tillsammans även indirekt reglerar barnens rättsläge inför framtiden. I ett testamente kan man även ge uttryck för hur man vill att underåriga barnet ska vårdas om man dör - det har inte bindande verkan - men beaktas och respekteras ofta vid en eventuell vårdnadsutredning pga dödsfall. Man kan även utse en god man för barnet genom testamentet, i fall barnet ärver (eller får försäkringsutfall), om man t ex är osäker på hur den andra föräldern skulle förvalta barnets pengar. Om jag vore Du skulle jag boka tid hos en advokat, där Du och mannen kan berätta vad ni vill ska hända vid dödsfall och vid ev skilsmässa - så fixar advokaten ett äktenskapsförord och testamente som är utformade så att er vilja gäller när det väl gäller (i beaktande av ev. laglottsbegränsningar).

Svar på tråden Arvsrätt?