• MedlemFV

Vad är det med mig om att vilja vara ''hemlig''?

Då tänker jag direkt på Facebook.

Jag vägrar lägga till människor även om jag gillar de.

Jag vill inte att de skall se mina bilder. Visa inlägg som jag kan få i min ''vägg'', kan också anses vara någoting som jag vill ha privat. Vilket gör att jag gör så att ''Bara jag'' kan se. Eller anpassade. Eller så raderar jag det.

Jag har endast 41 vänner.

I min förra Facebook, så hade jag över 20-25 vänförfrågningar. Jag minns inte om det berodde på att jag inte ville ha de som vän, bara för att. Eller om det rörde sig för att vara hemlig.

Men som det ser ut nu, så vill jag vara hemlig. Och jag drog en lögn till en vän om att jag knappt använder Facebook. Och därför ett svar till han, varför jag inte lägger till han. Även om jag ser han som en schysst vän. Så lägger jag inte till han, för att jag vill vara hemlig, vill inte visa upp mina bilder. Och annat.

Samtidigt så har jag kvar Facebook, då det är en kommunikations sajt, som används mycket idag.

Jag funderar nu för att ändra på mig, och lägga till han i alla fall. Men samtidigt så känner jag en vis ångest inför det.

Nå. Vad tror ni om detta. Är jag ensam om detta? Har ni teorier om detta?

Är dett konstigt?

• Svar på tråden Vad är det med mig om att vilja vara ''hemlig''?
  • Arbetsvegan

Jag fattar ärligt inte ditt problem. Du har ångest av att du inte gör något du inte vill och inte måste?
    har du också ångest för att du inte ringer honom eller andra titt som tätt?

Facebook är vad du gör det tilll, varken mer eller mindre.

• MedlemFV
    Arbetsvegan skrev 2014-04-20 12:57:16 följande:
    Jag fattar ärligt inte ditt problem. Du har ångest av att du inte gör något du inte vill och inte måste?
    har du också ångest för att du inte ringer honom eller andra titt som tätt?

Facebook är vad du gör det tilll, varken mer eller mindre.
    Jag känner att jag inte vill lägga till visa personer. Trots att jag ser personen som en shysst människa. Jag känner att jag är udda än andra människor. Liksom människor som lägger till alla, då Facebook är en socialt nätverk.

Men visa människor vill jag inte lägga till, då jag känner att jag inte vill att de skall ''lära känna'' mig. Veta att jag håller på med något speciellt. Eller får reda på att jag är med i en klubb.

Jag ser alla mina vänner, delar olika länkar. Lägger till olika ''Gilla-sidor''
    Skriver i deras vägg, vad de gjort, vad de tänker o.s.v.

Jag känner att jag är udda. Jag vill inte skriva ner vad jag gjort, vad jag gör, vad jag tänker, vad jag planerar o.s.v.

Inget direkt problem som jag känner. Men i och med att jag är så utanför den skalan om att dela allt och allting. Så undrar jag varför jag är som jag är. Är jag ensam om detta?

Har det att göra med dålig självförtroende/självkänsla?
    Eller något.

Jag vill endast ha svar :)
  • Arbetsvegan

Varför gör du det till ett problem? Gör du så AFK också, känner dig tvingad att bli vän med kreti och pleti?

• MedlemFV
    Snickers09 skrev 2014-04-20 19:23:50 följande:
    Jag vet vad du menar i alla fall. Nej du är inte ensam :) 
    Kul att höra att man inte är ensam, haha. Menar du att du är detsamma?

Låt höra din erfarenhet. Vad du tänker på kring detta. Varför vill inte du lägga till visa människor?

Jag vill bara se om vi tänker likadant, eller om du helt enkelt har någon annan baktanke om detta.

Tack på förhand!
  • athanatos

Varför analyserar du sönder det så? Gör det du vill bara. gör det inte svårare än vad det är.

• Dixie

Vad är poängen med att ha bilder på FB som bara du kan se?

• Hjortron

Fast det där löser du ju genom inställningar efter att du lagt till någon som vän. Jag har t.ex vissa som bara ser min profil väldigt ytligt, inga foton eller inlägg/status (om jag ej väljer att publicera dem som "offentliga"), vissa väljer jag att exkludera från en viss typ av inlägg o.s.v. Som du säger är det ett socialt kontaktnätverk så använd det som det, men gör så att alla inte ser allt.

Inställningar -> blockering -> "begränsad lista" = där kan du lägga till de du känner ambivalens inför ;)

• Dixie
    Hjortron skrev 2014-04-20 21:46:06 följande:
    Fast det där löser du ju genom inställningar efter att du lagt till någon som vän. Jag har t.ex vissa som bara ser min profil väldigt ytligt, inga foton eller inlägg/status (om jag ej väljer att publicera dem som "offentliga"), vissa väljer jag att exkludera från en viss typ av inlägg o.s.v. Som du säger är det ett socialt kontaktnätverk så använd det som det, men gör så att alla inte ser allt. Inställningar -> blockering -> "begränsad lista" = där kan du lägga till de du känner ambivalens inför ;)

Ja, så gör jag också - jag har en del bekanta, många vänner och några nära vänner!
  • tivo
    Dixie skrev 2014-04-20 21:38:55 följande:
    Vad är poängen med att ha bilder på FB som bara du kan se?

Man kan dela ut dem med direktlänk, exempelvis. Eller så vill man ha dem för att titta på själv.
Svar på tråden Vad är det med mig om att vilja vara ''hemlig''?