• PrettyinPink

Stort isolerat hus eller litet radhus i barntätt område?

Vi bor i ett stort hus med massa ytor och ljusinsläpp och förvaringsutrymme etc. Jättebra! MEN precis utanför är en stor väg där alla kör jättefort och det finns inga andra barn runtomkring. Vi har en stor trädgård där våra två barn får leka själva.

Vi har nu hittat ett annat hus som är betydligt mindre (men ändå dyrare!) än vårt utan några som helst ytor eller förråd MEN i ett fantastiskt barnvänligt område där alla springer omkring och leker på gatan. Jag tänker att det är mycket bättre för barnen att bo så. Men min man älskar vårt stora hus.

Vilket hade ni valt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stort isolerat hus eller litet radhus i barntätt område?
  • MalinEddie

Det där är väl individuellt beroende på vad man uppskattar och anser viktigt. Ett lagom stort hus i ett barnvänligt område likt du beskriver vill vi bo i och gör.

Avskyr CIO-metoder.
  • Mithi

Jag tycker att området är viktigare än bostaden, i viss mån såklart. Jag skulle absolut kunna offra yta eller pris för att få en bostad i ett trevligt och mysigt område. Dock beror det helt och hållet på hur mycket bättre det ena området är samt hur mycket dyrare/mindre bostaden i det området blir  

• fluu

Jag hade valt ett mindre hus närmare folk. Vi valde bort en stor lägenhet ute på landet mot en liten centralt. Det var helt rätt val för oss även om vi har det lite trångt och inte riktigt vet om det kommer att gå att bo kvar här när dottern behöver eget sovrum.
    Det är underbart att bo i samma hus som andra barnfamiljer. Ungarna leker ute, vi vuxna umgås och tycker om varandra och hjälps dessutom åt att valla ungarna ute lite så att andra kan ta det lugnt ;)
    Jag hade inte valt bort den gemenskapen i första taget. Jag vet att vi lätt hade blivit ensamma där ute på landet. Nu är kan en hel dag bli fulltecknad med aktiviteter bara vi öppnar dörren.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mithi
    PrettyinPink skrev 2014-04-19 21:51:24 följande:
    Tack för era svar!! Nu känns valet enklare
    Får jag fråga vilket alternativ du lutar åt? Drömmer
  • Vinterankan
    MalinEddie skrev 2014-04-19 20:59:21 följande:
    Det där är väl individuellt beroende på vad man uppskattar och anser viktigt. Ett lagom stort hus i ett barnvänligt område likt du beskriver vill vi bo i och gör.
    Avskyr CIO-metoder.

Samma här. Av alternativen ovan så skulle jag inte välja något. Jag skulle leta ett hus med större ytor än ett radhus som låg i ett barnvänligt område. Men om jag absolut skulle välja så skulle jag ta litet i ett bra område framför stort och isolerat. Och sedan skulle jag satt igång att spara pengar och vid tillfälle köpt ett större hus i samma område. Så att man får ett bättre boende utan att barnen behöver byta skola och kompisar.
  • k girl

Det beror ju på.

Vi bor i ett stort hus i en liten by där det inte finns några andra barn. Men vi äger en massa mark och skog, vi har båt och är ute och fiskar på sommaren, vi har en kort promenad ner på isen om vintern, vi behöver bara gå över en liten byaväg för att komma till världens finaste svamp- och bärskog. Vi har egna bär och grönsaker om sommaren och jättefina grannar.

Jag ska inte sticka under stol med att det blir lite ensamt för barnen, så det får vi ju kompensera på olika sätt. Men ALDRIG att jag skulle vilja bo i ett villaområde. Dock skulle jag inte vilja bo vid en stor väg.

• Mon bébé 81

Jag röstade på litet hus. 

Vi har själv valt bort stor bostad för mindre bostad i ett område som känns bättre för oss.

• Mrs Firren

Jag tänker att det ena inte utesluter det andra. Man behöver ju inte se det som en evighetsgrej, man kan ju faktiskt byta boende om man känner att behoven ändrar sig. Jag tror det gäller att fundera på vad man behöver nu och de närmaste åren. Vartefter barnen blir större, får ändrade behov och kanske egna intressen som kräver större ytor, så kanske det är bättre att bo större och kanske mer ensligt.

Jag röstade på ett mindre boende mer centralt, utifrån våra behov just nu.

• Maria222

Ett stort hus i ett barnvänligt område. Det tycker vi är bäst.
    Har man inte råd med ett stort direkt är det smart att göra som vinterankan föreslog.

• Solrosens

Vi valde det lilla huset, MEN fan är det lika dött i detta "barnvänliga" området ändå. De spelar väl bara en massa spel inlåsta på sina rum nuförtiden.

• fyrabarnsmor4

Jag säger Stanna kvar!
    Stor tomt ger mycket lekmöjligheter för barnen!
    Låt barnen vara med vid tex blomplantering, bärplockning m.m om ni inte har så köpa en gungställning eller nåt annat som barnen kan leka ute länge.
    Låt barnens kreativ komma fram så ni kan göra saker tillsammans.

Här bor vi i ett stor hus med stor tomt.
    På tomten har vi det som barnen tycker om: studsmattan "linbanan" (hemgjorda) gunga (delvis hemgjorda) sandlådan.
    Vill barnen ha mer än så försöker vi fixa. Det är ju rolig att bygga saker till/med barnen
    Hade aldrig varit ett problem.
    Ute på gården kan barnen vara ute i timmar utan att vara trötta.

Det är "generationsbyte" nu så det kommer fler o fler unga par (med eller utan barn) så vi varit ensamma om att vara barnfamilj rätt länge nu. Grannen till oss har två barn, bebis och typ 2,5 år pojke. De är inte ute på gården så ofta så vi ser dom "aldrig"

• uglygodcilla81

Vi tittade på hus, men det blev mjndre radhus. Underbart! Fyraåringen cyklar själv på gården (inga vägar här inte) o alla barn i samma ålder hänger på gården. Är vädret fint träffar man alltid mycket trevliga grannar på gården med bebisar i samma ålder! Vi kände att vi hade stor tur som aldrig köpte hus utan som hamnade i detta området. En del av grannarna har blivit våra vänner o vi umgås mkt!

Svar på tråden Stort isolerat hus eller litet radhus i barntätt område?