• Whiteandblue

ta över mammarollen?

Hej!
    Jag är 18 år & har under en längre tid träffat en kille på 26!
    Vi har fått en del känslor för varandra & nu känner vi att vi är redo för ett förhållande.
    Dock har han två barn, på 3 respektive 1 år.
    Tankarna snurrar lite ang livet som bonusmamma.
    Jag har bara träffat barnen ett par ggr, pga att mamman bor en bit härifrån & hon har i princip haft dom på heltid sedan dom separerade.
    Vad har jag för ansvar som bonusmamma? Först och främst måste jag lära känna barnen, men sen då?
    Jag är inte rädd för att ta för lite ansvar, jag är mest rädd att ta för mycket.
    Är själv väldigt barnsugen & är rädd att det ska kännas som att jag försöker ta mammans plats.
    Vad är en "lagom" nivå tycker ni andra bonusar? Och ni andra också såklart!

• Svar på tråden ta över mammarollen?
  • Pissenisse

Om hon har barnen så gott som heltid så behöver du knappast fundera på saken. Låt pappan leka med de små barnen den lilla tid han har med dem.

• Eddieee

Har vart i din sitta, exakt faktis! Jag 18, han 26 o barn på 1 o tre. Av egen erfarenhet vill jag bara fråga om du verkligen vill det här? När man är 18 är det så mycket annat som lockar än familjelivet. Familjelivet hinner du med, jag lovar!! Men du får aldrig tillbaka dina tonår...! I övrig så skulle jag nog rekommendera att lära känna barnen och vara en vuxen förebild bara. Tror det blir dumt om du ska försöka dej på en mammaroll en gång. Good luck! :)

• Dixie

Vad menar du med i princip heltid, hur ofta är barnen hos pappan? Om det bara är någon gång per år kommer det ju inte bli en mammaroll, det blir ju mer som att barnen är på besök hos någon släkting....

• Whiteandblue
    Eddieee skrev 2014-04-18 13:44:00 följande:

Har vart i din sitta, exakt faktis! Jag 18, han 26 o barn på 1 o tre. Av egen erfarenhet vill jag bara fråga om du verkligen vill det här? När man är 18 är det så mycket annat som lockar än familjelivet. Familjelivet hinner du med, jag lovar!! Men du får aldrig tillbaka dina tonår...! I övrig så skulle jag nog rekommendera att lära känna barnen och vara en vuxen förebild bara. Tror det blir dumt om du ska försöka dej på en mammaroll en gång. Good luck! :)

Kul att jag inte är ensam! Är ni fortfarande i lag med varann? :)

Jag vill absolut det här! Familjeliv har alltid lockat mer än tonårsliv...
  • Whiteandblue
    Dixie skrev 2014-04-18 14:51:32 följande:

Vad menar du med i princip heltid, hur ofta är barnen hos pappan? Om det bara är någon gång per år kommer det ju inte bli en mammaroll, det blir ju mer som att barnen är på besök hos någon släkting....

Barnen har varit hos pappan på helgerna, ibland bara varannan helg då han ligger borta på veckorna! Han har dock sökt om att få byta till att bara jobba dag för att kunna ha barnen varannan vecka.

Fr.o.m. Nästa månad tror jag att han skulle börja ha barnen vv. (Om jag inte minns fel dvs).
  • Monchichier

Nu svarar jag bara på frågorna, utan någon som helst värdering och pekpinnar om din situation.
    Vad har du för ansvar som bonusmamma?
    Du har precis så stort/litet ansvar som du själv vill, så mycket som passar dig, din sambo och hans barn. Du kan välja att inte ta ansvar för någonting om du och din sambo känner för det. Du har egentligen inga rättigheter mot barnen alls överhuvudtaget så då är det orättvist att säga att du har några skyldigheter.

Först och främst måste jag lära känna barnen, men sen då?
    Ta det som det kommer. Alla familjer är olika så det går inte att säga vad som händer sedan.

Vad är en "lagom" nivå tycker ni andra bonusar?
    En lagom nivå är den nivån som passar både dig, sambon och barnen. Alltså, en lagom nivå är väldigt individuell, det finns ingenting som är normalt här.

• Litet My

Rent juridiskt har du inget ansvar alls. Vad du ska göra bestämmer ni i familjen. Ett tips är dock att skynda långsamt, finns hur många trådar som helst om nya partners som tar på sig för mycket och sedan insett att de tagit på sig för mycket vilket inte brukar sluta väl. Rent krasst tror jag man kommer långt med att bara vara en trygg och go extravuxen.

• Dixie
    Whiteandblue skrev 2014-04-18 13:35:42 följande:
    Hej! Jag är 18 år & har under en längre tid träffat en kille på 26! Vi har fått en del känslor för varandra & nu känner vi att vi är redo för ett förhållande. Dock har han två barn, på 3 respektive 1 år. Tankarna snurrar lite ang livet som bonusmamma. Jag har bara träffat barnen ett par ggr, pga att mamman bor en bit härifrån & hon har i princip haft dom på heltid sedan dom separerade. Vad har jag för ansvar som bonusmamma? Först och främst måste jag lära känna barnen, men sen då? Jag är inte rädd för att ta för lite ansvar, jag är mest rädd att ta för mycket. Är själv väldigt barnsugen & är rädd att det ska kännas som att jag försöker ta mammans plats. Vad är en "lagom" nivå tycker ni andra bonusar? Och ni andra också såklart!

Intressant varför man startar en tråd och samma dag avreggar sig från fl......
Svar på tråden ta över mammarollen?