• Lumima

Vittra eller Kärrdalsskolan?

Vi har börjat fundera på vilken skola vi ska välja åt vår son när det är dags inom några år.
    De valen vi har är mellan Vittra Rösjötorp och Kärrdalsskolan.
    Båda ligger lika nära, så avståndet är inget problem.

Däremot vet jag inte alls ngt om skolorna och vilken som är "bäst" eller hur stora klasser det är osv...
    Någon som har erfarenhet eller har några åsikter kring de två skolorna?

Jag skulle gärna se att han går på den förskolan som hör till den skolan som vi väljer åt honom, så han lär känna kompisarna, så det är därför jag vill agera redan nu.

Tack på förhand för era åsikter & kommentarer :)

// lumima

• Svar på tråden Vittra eller Kärrdalsskolan?
  • Styrox

Vittraskolan i princip kräver att man kan ta eget ansvar. Att man kan strukturera själv, att man tar egna initiativ och är ganska självgående.
    Är man en sådan som lätt drömmer sig bort, som behöver lite extra puff för att komma igång och är en sådan som behöver mycket vägledning i skolarbetet så är Vittra inte den mest optimala platsen att vara på.

Hur den andra skolan är eller vilken pedagogik de jobbar utifrån har jag ingen aning om.

• Lumima

Tack för svaret!

Tänkte jag ska ta och ringa till rektorerna på båda skolorna och få hälsa på, hoppas på få en känsla av vilken skola som är bäst för vår son då.. Men inte helt lätt att veta måste jag säga. puh...

Någon mer som har tankar och kommentarer kring skolorna?

tack :)

• Saule

Hej!
    vi har bytt från Vittra vid Rösjötorp till Kärrdalsskolan 2 år sen. Vittra har haft varierande rykten genom våra dagis- och skolår. Vi bytte för att Vittra inte har gympasal, slöjdsal och väldigt små lokaler - skolan är ju anpassad till ÅK 1-3 och nu är det upp till femman. Så, när de släppte bomben att fr o m 4:an ska undervisning ske i Vittra Sollentuna, bestämde vi oss att byta, som så många andra, så nu tror jag det är färre barn och alla får plats.
    Rektorn är snäll och trevlig men, när det gäller stora beslut, har hon ingen makt.
    Jag ska också säga att vi har varit mycket nöjda med förskolan där, och även skoltiden med de 2 klasserna som vår son har gått där, men just att det är så litet, är det lite av en ''skyddad verkstad''. Kärrdalsskolan är en skola med lite hårdare klimat på ett sätt, men så är det så mycket större, och åldersmässigt. Vi är nöjda med Kärdalsskolan.
    Lycka till, och hör av dig om du har frågor!

Svar på tråden Vittra eller Kärrdalsskolan?