• Anonym (frågvis)

Skillnad på 2- och 5-dagars odlade embryon?

Hej!

Jag och min partner ska snart göra vårt tredje IVF-försök.

Kan någon reda ut/förklara skillnaden mellan att få tillbaks 2- och 5-dagars odlade embryon? Finns det några fördelar med att få 5 dagars odlade ägg? Erfarenheter från er?

Vi har hittills fått våra ägg odlade i 2 dagar. Inget av försöken lyckades. Finns det fördelar/nackdelar med något av alternativen? Läkaren erbjuder oss dessutom denna gången att få tillbaka två ägg på en insättning om vi får fram fler än ett.

Tacksam för svar! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Skillnad på 2- och 5-dagars odlade embryon?
  • Anonym (kanske)

Jag tror det är så att de som överlevt i 5 dagar har större chans att klara sig efter implantation. Å andra sidan är det lägre chans för embryona att överleva 5 dagar än 2 dagar utanför kroppen. Därför brukar man inte vilja riskera att de dör om man fått ganska få ägg befruktade efter äggplock. Har man många så är det större chans att åtminstonde några överlever i 5 dagar, och de borde då ha hög chans att bli en graviditet.

• Anonym (frågvis)
    Anonym (kanske) skrev 2014-04-17 23:39:46 följande:
    Jag tror det är så att de som överlevt i 5 dagar har större chans att klara sig efter implantation. Å andra sidan är det lägre chans för embryona att överleva 5 dagar än 2 dagar utanför kroppen. Därför brukar man inte vilja riskera att de dör om man fått ganska få ägg befruktade efter äggplock. Har man många så är det större chans att åtminstonde några överlever i 5 dagar, och de borde då ha hög chans att bli en graviditet.
    Tack för ditt svar! Jag får nog prata med vår läkare om hon tänker göra något annorlunda denna gången. Kan man kräva förändringar eller ska man lita blint på sin läkare? Vi är även med i ett frivilligt försök där våra ägg odlas i en apparat som gör att personalen på sjukhuset kan titta på och följa äggens utveckling via en kamera utifrån, utan att gå in och plocka fram dem. Allt för att störa äggen så lite som möjligt. Jag hade hoppats på att det skulle öka chanserna för oss samtidigt som det stödjer forskningen, men än så länge har det inte gett resultatet som vi önskat. 
  • mortilltre

Vi lyckades med hjälp av långtidsodling och fick tillbaka 2 st -02. Läkarna kan lättare se vilka som har den där inneboende förmågan att växa vidare - alltså vilka som ser starkast och finast ut.

• Limalie

Finns fördelar och nackdelar med båda "metoderna" så att säga. Som ovan skrivet, fördelen med långtidsodling är ju att man kan se vilka som skulle klara sig bäst och utvecklas bra och förmodligen till en graviditet, nackdelen är att endel förstörs av längre odling men skulle klara 2-dagar och kunna bli en graviditet.

De resonerar olika på klinikerna har jag läst, men på vår som vi gjorde på resonerade de så att livmodern är ändå den bästa, naturliga platsen att utvecklas på än utanför, risken för fragmentering och annat på äggen är större om de får ligga.

• Anonym (3:e ED:n)

Klinikerna brukar sätta gränsen för när de ens försöker långtidsodla vid minst 6 befruktade ägg för annars finns risken att alla går åt. Vissa skulle dock kunnat bli barn om de odlats endast 2 dar,det är en hel vetenskap det där. Vi har fått 4 blastocyster vid 2 tillfällen via ED och det har likafullt inte gått,men det kanske snart blir även här som i USA där de kollar embryona in i minsta kromosom och på så vis höjt chansen till hela 80% att bli gravid.

Svar på tråden Skillnad på 2- och 5-dagars odlade embryon?