• Alexi

Skola/klass med väldigt ojämn könsfördelning på eleverna?

Om en förskoleklass eller lågstadieklass är väldigt ojämnt könsfördelad bland eleverna, hur har ni upplevt det?

Ni som är lärare, har det påverkat ert arbete? Föräldrar, har det blivit problem om ert barn varit av det kön som det varit väldigt lite av, svårigheter med kompisar osv?

• Svar på tråden Skola/klass med väldigt ojämn könsfördelning på eleverna?
  • sextiotalist

När mitt barn gick i nollan, så var det  en klass med bara flickor och två pojkar. Tack och lov kom de överens. Men man var lite orolig, för man visste inte hur det skulle fungera

• Alexi
    sextiotalist skrev 2014-04-17 20:06:17 följande:
    När mitt barn gick i nollan, så var det  en klass med bara flickor och två pojkar. Tack och lov kom de överens. Men man var lite orolig, för man visste inte hur det skulle fungera
    Hur blev det för de killarna, tyckte det var det var ett problem med kompisar och så?
  • MS

Jag gick i en klass med 14 killar och 4 tjejer. Det gick bra för vi hade en rättvis men rätt sträng lärare. Lite tråkigt var det för vi tjejer var inte helt kompatibla alla fyra men tvingades av lärare och föräldrar att hålla ihop för att ingen skulle känna sig utanför. Jag löste det så att jag hade många vänner utanför klassen. Nu är det länge sen (har tonåringar själv) men om det blir sned könsfördelning i en klass tror jag att både föräldrar och lärare får vars extra vaksamma så inga barn kommer i kläm.

• strojes

Mina två yngsta tjejer går i förskoleklass och de är 10 flickor och 4 pojkar. Det är en jättefin grupp som funkar superbra tillsammans. De leker gärna många tillsammans (det händer ofta att hela gruppen leker tillsammans) och då kan både pojkar och flickor delta i leken. 
    Det är en liten skola så på rasterna är det mycket lek över klassgränserna och då får ju pojkarna kontakt med andra pojkar också och kan spela fotboll och bandy tex (vilket kan vara lite trist i längden om man bara är 4 st).

Deras lärare har bara positivt att säga om gruppen och att de funkar fint ihop. Det är sällan det är några stora konflikter inom gruppen. smågrejer händer då och då men det är ju inga konstigheter alls i en barngrupp.

• strojes

Alexi: Det är en liten skola (friskola) där man månar om litenheten och att hålla klasserna små. Det är ca 12-14 barn per årskurs. Förskoleklassen och 1:an är separata klasser men med flera ämnen tillsammans som musik, gymnastik tex. 2:an och 3:an är en gemensam klass med två lärare så de har flera halvklasstimmar per vecka, samma för 4:an och 5:an. 

• Alexi

Jätteskönt att det finns skolor med ekonomi att ha små klasser.

Svar på tråden Skola/klass med väldigt ojämn könsfördelning på eleverna?