• lovely89

Hur vet man att det funkar ?? orolig

Fick min lilla knodd i söndags.. Han helammas nu, MEN mina bröst är väldigt mjuka hela tiden tycker jag..
    Han äter varje timme eller efter 1,5 timme nästintill dygnet runt.. När han tuttar så tuttar han max 5 min sen somnar han..Han bajsar en del och kräks även ibland. Han skriker sällan.. 

Men när jag ammat mina andra barn har mina bröst verkligen varit stenhårda hela tiden och det har sprutat bröstmjölk.. Nu läcker jag inte ens..

Så orolig att jag inte har tillräckligt.. Hur vet man ?

• Svar på tråden Hur vet man att det funkar ?? orolig
  • LitenLarv
    lovely89 skrev 2014-04-17 11:45:12 följande:
    Fick min lilla knodd i söndags.. Han helammas nu, MEN mina bröst är väldigt mjuka hela tiden tycker jag..
    Han äter varje timme eller efter 1,5 timme nästintill dygnet runt.. När han tuttar så tuttar han max 5 min sen somnar han..Han bajsar en del och kräks även ibland. Han skriker sällan.. 

Men när jag ammat mina andra barn har mina bröst verkligen varit stenhårda hela tiden och det har sprutat bröstmjölk.. Nu läcker jag inte ens..

Så orolig att jag inte har tillräckligt.. Hur vet man ?
    Om han bajsar (kanske kissar också?), kräks och mellan amningarna verkar nöjd så tror jag inte att det är någon fara. Nu är han ju fortfarande så liten men har han någon vakenperiod?

Ta ett djupt andetag och lita på din kropps förmåga. Om det skulle vara så att det inte fungerar så kommer du ju snart att få veta det eftersom dom vägs så ofta när dom är så små.
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • lovely89
    LitenLarv skrev 2014-04-17 12:56:00 följande:
    Om han bajsar (kanske kissar också?), kräks och mellan amningarna verkar nöjd så tror jag inte att det är någon fara. Nu är han ju fortfarande så liten men har han någon vakenperiod?

Ta ett djupt andetag och lita på din kropps förmåga. Om det skulle vara så att det inte fungerar så kommer du ju snart att få veta det eftersom dom vägs så ofta när dom är så små.
    han kissar också en hel del.

Han är inte vaken så mycket..

Vill slippa behöva ge ersättning.. :( Men just nu känns det som om han ammas för mycket och brösten är mjuka, jag får ju själv fram bröstmjölk och jag hör hur han sväljer men det är inte alls så mycket tror jag i brösten samt att den kanske är för tunn.. Får ju inte veta förrän på tisdag om han gått upp som han ska..
  • Litet My

Googlade snabbt bara men stod att under barnets 2-4 dygn rinner mjölken till. Kan det vara det att det inte runnit till ännu bara?

• mammalovis

Vad konstigt att ni får vänta över en vecka på första vägningen. Har ni inte fått någon återkontroll på bb med läkarbesök? efter 4 dygn?  Då brukar de ju göra en kontrollvägning för att se att kurvan är på väg att vända. Sedan kom bvc in efter en vecka ... Visserligen är det påsk, men bb är ju alltid öppet, ring dit om du är väldigt orolig.

Annars är ju det normala att mjölken strömmar till efter 2-4 dygn och brösten blir stenhårda.

• lovely89
    Litet My skrev 2014-04-17 16:06:11 följande:
    Googlade snabbt bara men stod att under barnets 2-4 dygn rinner mjölken till. Kan det vara det att det inte runnit till ännu bara?
    jo jag har med googlat.. Men nu är det ju 5 dagar sen idag... Man hör att han får i sig bröstmjölk men ändå vill han äta så ofta.. Kanske för tunn ? 
    Eller att det inte är så mycket att han behöver tutta oftare för att det kommer så lite varje gång ? 
  • lovely89
    mammalovis skrev 2014-04-17 16:47:16 följande:
    Vad konstigt att ni får vänta över en vecka på första vägningen. Har ni inte fått någon återkontroll på bb med läkarbesök? efter 4 dygn?  Då brukar de ju göra en kontrollvägning för att se att kurvan är på väg att vända. Sedan kom bvc in efter en vecka ... Visserligen är det påsk, men bb är ju alltid öppet, ring dit om du är väldigt orolig.

Annars är ju det normala att mjölken strömmar till efter 2-4 dygn och brösten blir stenhårda.
    Vi kom hem på tisdagen och han hade gått ner 200 g sen är det ju det med röda dagar..
    Men så länge han inte skriker så får vi väl vänta annars blir det att ringa bb för att få en kontroll på om han går upp. Tycker han kräks och bajsar mycket med, men det kanske är normalt ? 
  • Flickan och kråkan

Fast särskilt ofta för att vara nyfödd ammar han ju inte . Kan det inte helt enkelt vara så att dina tidigare barn ammat sällan vilket gett dig överfyllda bröst och att denna lilla knodden faktiskt ammar väldigt normalt och därmed får du inte överfulla bröst. Jag ammar trean nu och när mjölken väl runnit till så oroar jag mig för mjölkstockning när jag fåe hårda bröst. Har haft överproduktion med alla tre men ändå mjuka bröst så länge de inte av någon anledning har haft ett långt amningsuppehåll.

• pigglet

Håll koll på att han fortsätter kissa. Har de sådär 8 kissblöjor/dygn så bör de få i sig tillräckligt.
    Kanske han äter mer om han inte somnar så fort vid bröstet? Man kan testa att ta av kläderna, killa lite under fötterna, ett lite bryskt blöjbyte, massera i handflatan eller stryka med fingret under hakan.

Svar på tråden Hur vet man att det funkar ?? orolig