• tikki masala

Vad är normalt sf-mått?

Var hos BM igår och hade sf-måttet 31 nu i vecka 33. Förra gången jag var där så hade jag 27 i sf-mått. Det var tre veckor emellan. 
    Men nu undrar jag vad är medelmåttet för sf?
    Ska man typ växa "1 sf-mått" per vecka? 

Alla säger att jag är så himlans stor nu och en del undrar om jag väntar tvillingar. Med mitt förra barn så hade jag liten mage (Visserligen flicka men) och folk undrade sista veckan om jag verkligen var på sista veckan. 

Jag är lite orolig över att få en väldigt stor pojke nämligen. Tyckte det var jättejobbigt att föda dottern och jag sprack inte ens. Men det var jättejobbigt ändå. Börjar oroa mig.

• Svar på tråden Vad är normalt sf-mått?
  • Jacqueline

Sf är bara en riktlinje och inget "säkert tecken" på att barnet är stort/litet ,så länge du följer din egen kurva så är det inga konstigheter oftast.

• Mymmlan

Det är ju jätte vanligt att man snabbt är större med andra barnet. Magmuskler och så är uttänjda och håller inte tillbaka gravidmagen lika mycket. Behöver inte säga något om storleken på bebisen.

• Mercurialis
    tikki masala skrev 2014-04-17 07:22:54 följande:
    Var hos BM igår och hade sf-måttet 31 nu i vecka 33. Förra gången jag var där så hade jag 27 i sf-mått. Det var tre veckor emellan. 
    Men nu undrar jag vad är medelmåttet för sf?
    Ska man typ växa "1 sf-mått" per vecka? 

Alla säger att jag är så himlans stor nu och en del undrar om jag väntar tvillingar. Med mitt förra barn så hade jag liten mage (Visserligen flicka men) och folk undrade sista veckan om jag verkligen var på sista veckan. 

Jag är lite orolig över att få en väldigt stor pojke nämligen. Tyckte det var jättejobbigt att föda dottern och jag sprack inte ens. Men det var jättejobbigt ändå. Börjar oroa mig.
    Ett stort SF-mått är inte liktydigt med en stor bebis.

När jag väntade mitt första barn, var SF-måttet 35 cm vid sista mätningen i vecka 31+. När sonen föddes fem veckor senare vägde han 2,1 kg.

När jag väntade mitt andra barn, var SF-måttet 33 cm vid sista mätningen i vecka 33+0. När sonen föddes 2,5 veckor senare vägde han 1,5 kg.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Scratt

Alla mina graviditeter har mitt sf-mått följt veckan, alltså 33 i vecka 33 osv.

• Jacqueline

Väntar en pojke och är i v 30+5 och hade idag sf-mått 30....mitt mått har följt veckorna så 20cm i v20+ ,24cm i v24+ och 28cm i v28+ ,har legat strax över mittenlinjen på sf-kurvan och idag sa bm att det ser ut att "plana ut"..antar att jag varken är stor eller liten ,med mina döttrar har jag legat på mittenstrecket hela vägen.

• MissAdelaide

Det är ju så olika. Behöver inte vara ett stort barn bara för att sf måttet är högt. Hade högt sf mått med sonen och han vägde endast 3050g. Sen får man ju oftast större mage snabbare om man fått barn tidigare. Jag ligger nu på sf mått 32 i vecka 39 men den behöver ju inte vara liten för det.

• Holk

Jag har enligt BMW normalt mått för veckan jag är i. Dock ett par veckor sen jag mättes nu. Men min bebis är stor. Likadant förra grav. Normalt sf-mått-stor bebis.

• Gudinnan

Stort sf mått = stort barn (för mig) alla 3 ggr

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Flickan och kråkan

I v.33+0 ligger man mitt på medelkurvan med sf-mått 31cm. i v.30+0 ligger man mitt på medelkurvan med ett sf-mått på strax under 29 cm. 

Finns bilder på normalkuran om du googlar.

Svar på tråden Vad är normalt sf-mått?