• Längtan02

Ung, När ska vi börja, och hur? HJÄLP!!

(Gnälliga moraltanter bör inte läsa detta :) ) Jag är en tjej på snart 18 år och fick precis reda på att jag har PCO/S. Tycker det känns jobbigt eftersom det finns en så enorm barnlängtan. Min sambo är 21 och han känner samma sak. Våra föräldrar har erfarenhet av unga graviditeter och säger att dom stöttar oss vad vi än bestämmer oss för. Jag går inte i skolan just nu efter vissa omständigheter men jobbar extra på en förskola nära bostaden, men tänkte läsa på folkhögskola senare. Min sambo jobbar också så vi har ju förutsättningar på det viset. Men nu till frågan.. Hur ska vi bära oss åt? Är det rimligt att börja försöka redan nu, så att om vi inte plussat inom ett år kan få hjälp? Vad kan man annars göra? Har hört att man ska gå ner i vikt för att hjälpa till. Men har ett BMI på 18 så känner inte riktigt att jag kan det. :/ Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Ung, När ska vi börja, och hur? HJÄLP!!
  • Pandamamma79

Det är svårt att få hjälp när man har pco och är så ung. Kolla upp hur det är där du bor. Dock brukar det vara först vid 22, 24 man får hjälp...har jag hört.

Många med pco har extra kilon. Har man det kan det hjälpa att gå ner i vikt. Ägglossningen kan då komma igång.

• Birgitta02

Om jag förstått rätt så är du nästan underviktig. Och då ska du verkligen inte gå ner i vikt. Det är endast de med hög BMI som borde göra det eftersom vikten hindrar graviditeten. Så är det ju inte i ditt fall.

Det är ju helt upp till er om ni vill försöka redan nu. Och har ni försökt ett år sen så lär ni kunna få hjälp. Men tänk på att ni kanske bli gravid i princip vid första försöket. Så är du beredd att bli mamma nu så är det ju bara att sätta fart!
    Lycka till!

• Ingrediensen

Jag tror inte att ni behöver planera för att det ska ta lång tid utan kör när ni tycker det är lagom med bebis. Jag har också pco och är smal precis som du. Jag blev lätt gravid mellan 17-30 sen har det tagit lite längre tid. Angående det där med att det bara är själva övervikten som är problemet är inte helt rätt utan även vi smala kan kicka igång ägglossningen genom att undvika sötsaker och kolhydrater. Detta därför att den höga insulinproduktionen (som ofta är problemet vid pco) stör hotmonbalansen så att äl uteblir. Hade jag varit som du hade jag börjat att ta reda på om du har ägglossning. Jag hade slutat med hormonella preventivmedel och i så fall använt kondom eller "säkra" perioder.

Svar på tråden Ung, När ska vi börja, och hur? HJÄLP!!