• Anonym (Mamma)

byta namn

Hej jag undrar kan jag som har egen vårdnad om mitt barn byta efter namn på barnet behöver man biologiska pappan godkänna. Han har inte haft barnet på 5 år inte hört av sig på något sätt.

• Svar på tråden byta namn
  • Anonym (xscfvgbh lygubi)

Byta efternamn

Om du som barn har fått din ena förälders efternamn kan du byta till din andra förälders efternamn eller till ett namn som en av dina föräldrar burit som ogift. Är du under 18 år har du rätt att byta efternamn flera gånger men när du fyllt 18 år har du endast rätt att byta en gång.

Om du/ni som är föräldrar vill ändra ert barns efternamn och barnet har fyllt 12 år ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke kan även i vissa fall krävas av

en förälder som inte är vårdnadshavare till barnet styvförälder

eller

maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap/partnerskap.

Reglerna gäller även vuxna personer i förhållande till sina föräldrar.

• Anonym (Mamma)

Tack så mycket för era svar.. :)

• Anonym (lag)
    Korpen skrev 2014-04-16 10:26:09 följande:
    Har du ensam vårdnad kan byta utan pappans medgivande.
    Nej inte om barnet har pappans namn.

• Anonym (lag)
    Korpen skrev 2014-04-16 11:29:42 följande:
    Det fick jag....
    Det godkänner tingsrätten enbart när det finns särskilda skäl, och ytterst sällan.

Anonym (lag) skrev 2014-04-16 11:44:49 följande:
    Det godkänner tingsrätten enbart när det finns särskilda skäl, och ytterst sällan.

Var finns den lagen? Det jag har skrivit i inlägg 2 är direkt kopierat från skatteverkets hemsida. I vissa fall ska även en förälder som inte är vårdnadshavare få säga sitt, det tolkar jag som att det inte är vanligt förekommande att så sker.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (xscfvgbh lygubi) skrev 2014-04-16 12:33:47 följande:
    Var finns den lagen? Det jag har skrivit i inlägg 2 är direkt kopierat från skatteverkets hemsida. I vissa fall ska även en förälder som inte är vårdnadshavare få säga sitt, det tolkar jag som att det inte är vanligt förekommande att så sker.

Namnlagen paragraf 6.
    Anonym (Bea) skrev 2014-04-16 20:38:01 följande:

Namnlagen paragraf 6.
    Tack! Ska kolla där
  • Anonym (Ateisten)
    5 § Den som vill byta ett efternamn som har förvärvats genom födelsen enligt 1 eller 49 a § till ett annat efternamn som bärs av någon av föräldrarna kan göra detta genom anmälan till Skatteverket. Har föräldern förvärvat sitt namn enligt 9 eller 10 § genom äktenskap med någon annan än den andra föräldern, krävs att maken i detta äktenskap samtycker till namnbytet.

Genom anmälan till Skatteverket kan byte även ske till ett efternamn som någon av föräldrarna senast har burit som ogift.

Den som har bytt efternamn enligt första eller andra stycket och som vid namnbytet var under 18 år kan genom anmälan till Skatteverket byta till ett annat namn som anges i något av dessa stycken. Lag (2012:66).

6 § Om ett barn under 18 år bär någon av föräldrarnas namn utan att denna förälder är vårdnadshavare, krävs för byte av barnets efternamn enligt 5 § att föräldern har samtyckt till namnbytet eller att domstol har funnit att namnbytet är förenligt med barnets bästa.
    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Namnlag-1982670_sfs-1982-670/
Svar på tråden byta namn