• QueenBeee

Vad tycker ni om följande åldersgränser på barns "kroppsmodifieringar"?

Jag har inga barn (är själv tonåring som älskar piercingar osv!!), men jag leker med tanken om var jag skulle sätta för gränser vad gäller piercingar, smink osv.

Piercingar:
    Hål i öronen: 6 - 7 år.
    Övrigt: 15 år som minst, det beror ju förstås på var piercingen ska sitta.
    Töjningar: 17 år?

Tatueringar: 18 år, absolut inga undantag!

Färga håret: Högstadieåldern i alla fall... 15 år kanske?

Smink: Barnet lär nog få leka med smink och så som liten, men "på riktigt" blir det nog 14-ish, förutsatt att det blir "milt".

Löshår (inkl. dreadlocks osv.): Den var lite svårare, märkligt nog. 16 år?

Vad tycks? Hur har det sett ut för er?

• Svar på tråden Vad tycker ni om följande åldersgränser på barns "kroppsmodifieringar"?
  • QueenBeee

Vad jag vet har jag endast en 18-årsgräns för piercingar i ansiktet samt tatueringar, vilket jag faktiskt är tacksam över! Vi har faktiskt inte pratat om så mycket det annars här hemma.

• J90

Ser helt ok ut.

Dock är jag mildare vid vissa piercingar. T.ex hål i naveln skulle jag kunna gå med på tidigare, beroende på hur mitt framtida barn är i mognad.

I övrigt så är det bra med åldersgränser, det tycker man dock inte när man är för ung! ;)

Är otroligt tacksam över att de ej utför tatueringar om man är under 18. Annars hade jag haft bla en dödskalle på ryggen och kinatecken i ljumsken! ;)

• Flisan79

Har tre små döttrar och har ungefär samma åsikt. Min 7 åring har hål i öronen sen ett år tillbaka tex.

• La Lola

Hur andra gör skiter jag i men så här har det sett ut för oss:

Piercingar:
    Hål i öronen: Alma var runt 10-11 år när hon tog hål.
    Övrigt: Alma vill ha en piercing i läppen, jag är villig att diskutera saken när hon går i nian.
    Töjningar: Alma har en töjning nu (fyller 14 snart).

Tatueringar: 18 år, utan tvekan.

Färga håret: Alma var väl 13 när hon började. Det har varit blått o grönt hittils. Nu bleks det för att sen bli blåaktigt igen.

Smink: Alma började på riktigt i höstas. Men nu sminkar hon sig väldigt sällan.

Löshår (inkl. dreadlocks osv.): Den dan hon kan betala för det själv typ. Jag skulle aldrig lägga pengar på sånt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sextiotalist
    QueenBeee skrev 2014-04-16 03:28:19 följande:
    Jag har inga barn (är själv tonåring som älskar piercingar osv!!), men jag leker med tanken om var jag skulle sätta för gränser vad gäller piercingar, smink osv.

Piercingar:
    Hål i öronen: 6 - 7 år.
    Övrigt: 15 år som minst, det beror ju förstås på var piercingen ska sitta.
    Töjningar: 17 år?

Tatueringar: 18 år, absolut inga undantag!

Färga håret: Högstadieåldern i alla fall... 15 år kanske?

Smink: Barnet lär nog få leka med smink och så som liten, men "på riktigt" blir det nog 14-ish, förutsatt att det blir "milt".

Löshår (inkl. dreadlocks osv.): Den var lite svårare, märkligt nog. 16 år?

Vad tycks? Hur har det sett ut för er?
    Nu har jag en tonårrsson, men jag är väldigt konservativ där
    Hål i öronen, mellanstadiet (mina föräldrar krävde att jag var 15)
    Övrigt, 18 år
    Töjningar, eftersom jag tycker det är det fulaste jag vet (i klass med piercingar i ansiktet), så nej, inte en dag innan 18
    Färga håret, nja, OK slutet av högstadiet
    Smink, högstadiet
    Löshår, 18 år

Allt, utom hål i örat, skulle vi inte betala för
  • blomman07

Hål i öronen har jag ingen åldersgräns för, det får min dotter göra när hon själv ber om det.

Töja får hon också göra på eget initiativ, men jag kommer visa hur fula och förstörd mina egna öron blev, trots att jag bara töjde 7-8mm.

Piercingar i ansiktet 18årsgräns, och förmodligen för andra piercingar också, men vill hon väldigt gärna och kan betala för det själv så ser jag hellre att jag följer med till en vettig piercare än att hon köper kanyler och gör det hemma själv. Det gjorde jag och mitt ögonbryn är fortfarande helt skevt 10 år senare.

Tatueringar ser jag helst att hon aldrig gör, men vid 18 bestämmer hon ju själv..

• annakaragliou

Jag har tre döttrar som nu är över tjugo. När äldsta dottern var 14 mådde hon jätte dåligt då vi skulle skiljas och tjatade om att få pierca navel och tunga. Det slutade med att vi båda gick till en piercare - en jätte gullig tjej - som övertalade mig att göra samma piercningar också. Det blev en jätte häftig upplevelse. Sedan gjorde jag samma sak med mina yngre döttrar - det blev ett sätt att fira deras 14-årsdagar. Jag kan tillägga att både dom och jag fyllt på med nya piercingar och tatueringar under åren.  Jag får höra så många gånger från dom att dom var tacksamma att dom fick pierca sig när kompisarnas föräldrar sa nej. Själv innebar det ett lyft och jag blir ofta bekräftad eftersom jag får höra att mina piercingar och tatueringar - tillsammans med att jag tränar hårt för att hålla kroppen i trim - gjort mig mycket mer attraktiv.

• snicksnack

Mina tre ungar får göra precis vad dom tycker när dom vill. Dom är 2.5, 8 och 11. Minsta har redan börjat få dreads!

Svar på tråden Vad tycker ni om följande åldersgränser på barns "kroppsmodifieringar"?