• Carutt

Hur nattar ni era barn?

Jag är nyfiken på hur andra nattar sina barn, hur gamla är dom? Min dotter har nyligen fyllt ett. Mitt mål är att sjunga eller läsa lite, lägga ner min dotter i sängen, säga godnatt och Kunna gå ut och hon somnar ändå. Jag tycker det går rätt ok just nu och det går åt rätt håll. Här myser vi lite efter kvällsmat på hennes rum vid ca kl 8, sätter på pjamas. Vaggar henne i famnen några minuter tills jag märker att hon börjar bli trött och sen lägger henne i sängen. Där snurrar hon rundor och ställer sig upp då och då. Ibland gnäller lite men lägger sig igen när jag klappar henne på kinden. Lugnast är hon om jag har handen i sängen så hon kan hålla den. Sen somnar hon efter allt mellan 10 minuter ca 50 minuter efter massa snurr i sängen. Så hur gör ni? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-16 10:12
    Ett par funderingar till. Ni som har barn som somnar själva i sitt rum. Har det varit jobbigt att få det så? Och någon annan som har problem med att barnen vaknar fler gånger på natten? Här gör hon det minst en gång per natt och tyvärr brukar det sluta med att hon sover mellan mig och min sambo. Och då vaknar hon inte förrens morgonen.

• Svar på tråden Hur nattar ni era barn?
  • Whitetrash86

Sen barnen varit spädbarn, nu 5,5 och 2år.

Lägger dom i sängen, säger godnatt, att jag älskar dom och pussar. Sen går jag bara ut. 5,5åringer får titta lite i bok på egen hand om hon vill, 2 åringen brukar ligga och flyga runt med 2 bilar innan han somnar.

Kliver dom upp (vilket dom inte gör längre) så tar jag bara i handen och tillbaka till sängen, första gången säger jag att det är nattinatti och vi ska sova, andra gången säger jag bara att vi ska sova, 3e osv säger jag inget alls.

Båda barnen somnar tyst och lugnt efter 10-20min.

• Flickan och kråkan

Barn tre, 10 månader: Ammar eller somnar i famnen. Barn ett och två, 6 respektive snart 5 år: Jag eller deras pappa ligger tillsammans med dem tills de somnar. Har varit så sedan de var ca 16 månader, innan dess somnade i famnen eller ammandes. Passar oss bra. Alla somnar snabbt och lugnt.

• AnusStringberg

Lägger i sängen, säger godnatt, går ut och tar fram godis och vin och slår på någon bra film.

• SuzR

3-åringen : läser böcker och berättar en saga, kanske sjunger en sång. Ligger kvar tills hon somnar, tar 5 min (att ligga kvar) en bra kväll och hon är trött. 5 månaders bebisen har precis lärt sig sova själv, han får ersättning (ammar också) och så somnar han.

• lall
    AnusStringberg skrev 2014-04-15 21:26:19 följande:
    Lägger i sängen, säger godnatt, går ut och tar fram godis och vin och slår på någon bra film.

ungefär som här.

lägger i sängen, säger godnatt,  SLÄCKER LAMPAN Flört och går ut och hittar på ngt tidsfördriv.

inte ett pip brukar höras förän 12-14 h senare.

längtar iofs till hon blir lite större. bara året nu.

vill mya å läsa godnattsagor. nu så otålig ang. böcker. ska bläddras snabbt.

• AnusStringberg
    lall skrev 2014-04-15 21:34:56 följande:

ungefär som här.

lägger i sängen, säger godnatt,  SLÄCKER LAMPAN Flört och går ut och hittar på ngt tidsfördriv.

inte ett pip brukar höras förän 12-14 h senare.

längtar iofs till hon blir lite större. bara året nu.

vill mya å läsa godnattsagor. nu så otålig ang. böcker. ska bläddras snabbt.

Behöver inte släcka lampan för bara nattlampan är på. För annars blir man ju pigg om det är ljust!
  • Carutt

Så olika det kan vara. :) min dotter har nyligen lärt sig somna i sängen. Innan gick det bara söva henne i famnen, slutade amma för 3 mån sen så innan dess somnade hon vid amning. Ni som har barn som kan somna när dom är själva i sitt rum, Har det varit jobbigt innan för er att få det så?

• Alexi

Barn 3 och fem år. Vi sitter i deras respektive rum och läser bok, sen lägger de sig i sängen och vi släcker. Hos treåringen sitter vi kvar i en fåtölj tills han somnat, hos femåringen sitter vi kvar och pratar en stund och går sen ut, vi slutade sitta hos henne till hon somnat i vintras.

• lövet2

Vid 1 år: Vällingflaska i famnen och så har de somnat där. Sedan har jag lagt dem i sängen.
    2 år: Vällingflaska i sängen och jag har suttit bredvid tills de somnat.
    3-5 år: Saga i sängen och sedan har de lyssnat på musik eller musiksaga (kassett el CD) tills de somnat.
    6- år: Godnatt och så har de legat och läst en stund. Kanske somnat till musik sedan.

• Tina69

Har ett sladdbarn, som nu är snart 18 månader. Jag har alltid haft henne i min säng, vi lägger oss samtidigt, ligger och pratar, gosar, och hon dricker sin välling. När den är slut, blundar hon, och somnar omedelbart! Jag stannar i sängen, ligger och läser, kollar Facebook mm, tills jag ska sova. Hon är väldigt trygg i min säng, om hon vaknar på natten, vill hon ha ögonkontakt, och sen sover hon igen. Vi har en svag nattlampa i rummet

Svar på tråden Hur nattar ni era barn?