• bullenochgrisen

Skyll inte bara på styvmorsan!

Vad är det med de flesta bio mammor som vid minsta fel eller förändring reser ragg mot bonusmorsan? Varför ska bonusmorsan alltid få skulden även fast man inte ens varit delaktig i problemet? Det är som om de flesta biomammor har bankat in att bonusmorsan är ett hot och bara vill förstöra, att det alltid är dennes fel. Man får stå ut med mycket som bonusmamma, mer än normalt. Men ska man tåla det? Vart går gränserna? Jag som bonusmorsan ska väl inte bli en slagpåse för alla problem som uppstår, problem som jag inte ens är delaktig i får man skulden för. Inte direkt till mig utan till pappan så jag inte ens kan få chansen att försvara mig. Hon tycker att vissa av våra bestämmelser är fel och då är det ju mitt fel fast det är pappan som beslutat dom. Här hemma är det faktist jag som fixar om mitt jobbschema för att kunna hämta hans barn på förskolan, jag som läser saga på kvällarna, jag som hittar på pedagogiska lekar, pyssel och kreaktiva saker. Jag som har lugnet och tryggheten, jag som tvättar hans barns kläder, lagar mat, handlar speciella saker till henne i mataffären, är ute och cyklar, osv osv. Jag tycker inte att jag är en hemsk bonusmorsan och barnet älskar mig. Men på något sätt så hittar biomamman alltid något att skylla på mig. Vill bara att hon kommer till mig om det är något så jag har chans att förklara och försvara mig mot alla påhopp. Jag tänker inte sno hennes unge, bara vara en trygg vuxen vid barnets sida. Hur tänker folk? Varför är det alltid bonusmorsans fel?

• Svar på tråden Skyll inte bara på styvmorsan!
  • Birgitta02

Handlar nog om rädsla och svartsjuka. Så enkelt och så svårt.

• Whitetrash86

Det är väl det som är problemet, att barnet älskar dig. Vissa mammor tål bara inte att det kommer in en ny "mamma"

• Paulie00

Håller med dig! Jag får också "skulden" för vissa saker! Och det känns alltid som att bara för att man är en bra bonusmamma att man vill konkurrera ut biomamman. Det finns ingen anledning! Vi är som vi är! Varför inte vara glad? Det känns som att "jobbet" som bonusmamma är ganska otacksamt!! TYVÄRR! Bryr du dig inte om ungen - är du dålig. Är du snäll - är du dålig för att du försöker var bättre än biomamman. Så jäkla mycket fördomar!

• bullenochgrisen

Ja precis, det är inte lätt. Känns som att det är ens fel hur man än gör. Idag sa treåringen att hon älskar mig för att jag alltid är så snäll. Bara det är ju guld värt :) det jobbigaste är ju inte att bio mamman har sina problem mot mig utan att hon kränker ur sig saker till min sambo så jag inte ens får chansen att försvara mig. Det är nog värst. Att aldrig få förklara sig hur vi tänker och gör osv. Det är som att någon sitter och snackar skit om en och går bakom ryggen och sedan ler när man ses. Falskt! Ibland när bio mamman är som värst så har jag ingen lust med någonting! Det spelar liksom ingen roll hur jag än gör för man får alltid skit oavsett om man är inblandad eller ej. Men allt är mitt fel ändå. Tappar lusten helt.

• Paulie00

Ungarnas morsa brukar måla ungarnas tånaglar (det är två killar) och ibland även tummen eller pekfingret. Eller båda två. Jag tycker det ser så otroligt vulgärt ut. Så jag sa till min kille att han skulle ta bort nagellacket för att JAG tänkte inte framstå som den som målar deras naglar när vi är ute på stan och folk ser att ungens tånaglar ä målade. Det blir ju på en gång "det måste vara hon som målat!". När killen sa till ungarnas morsa att han skulle vara tacksam att hon tog bort nagellacket innan hon lämnade ungarna till honom så sa hon: men det är okey att (jag) målar ungarnas naglar med gult nagellack men inte att hon målade på sina egna ungar. Eh?! Jag äger inte ens ett gult nagellack!!! Och det vet min kille så han svarade henne att "hon målar inte ungarnas naglar!!". Men att bara ge sig på mig sådär... Vad grundar hon det på? Enligt ungarna hade dom sagt att jag hade målat deras naglar. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det...

Samma sak med deras hår. Dom är så långhåriga och ser så ovårdade ut stackarna! Veckorna går och hon tar inte initiativ i att klippa dom. Så då frågade min kille om jag kunde klippa dom! Absolut!! Gjorde det, veckan efter när hon hade dom skickade hon ett SMS om att varför jag får för mig att klippa dom utan hennes vetande och ändra på deras utseende (??). Min kille sa att det var HAN som hade bett mig att klippa dom och att det är för att hon inte tar egen initiativ och ser till att dom har en frisyr! Då frågade han även vad skillnaden är om han hade tagit dom till en frisörska eller om jag klipper dom. Det hade hon inget svar på. Mer att hon ville bli informerad om att ungarna ska klippas... Men hon säger ju inte till själv till när hon väljer att klippa dom (även om det händer VÄLDIGT sällan). Så snacka om fair play...

• Litet My
    Paulie00 skrev 2014-04-16 14:40:09 följande:
    Ungarnas morsa brukar måla ungarnas tånaglar (det är två killar) och ibland även tummen eller pekfingret. Eller båda två. Jag tycker det ser så otroligt vulgärt ut. Så jag sa till min kille att han skulle ta bort nagellacket för att JAG tänkte inte framstå som den som målar deras naglar när vi är ute på stan och folk ser att ungens tånaglar ä målade. Det blir ju på en gång "det måste vara hon som målat!". När killen sa till ungarnas morsa att han skulle vara tacksam att hon tog bort nagellacket innan hon lämnade ungarna till honom så sa hon: men det är okey att (jag) målar ungarnas naglar med gult nagellack men inte att hon målade på sina egna ungar. Eh?! Jag äger inte ens ett gult nagellack!!! Och det vet min kille så han svarade henne att "hon målar inte ungarnas naglar!!". Men att bara ge sig på mig sådär... Vad grundar hon det på? Enligt ungarna hade dom sagt att jag hade målat deras naglar. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det...

Samma sak med deras hår. Dom är så långhåriga och ser så ovårdade ut stackarna! Veckorna går och hon tar inte initiativ i att klippa dom. Så då frågade min kille om jag kunde klippa dom! Absolut!! Gjorde det, veckan efter när hon hade dom skickade hon ett SMS om att varför jag får för mig att klippa dom utan hennes vetande och ändra på deras utseende (??). Min kille sa att det var HAN som hade bett mig att klippa dom och att det är för att hon inte tar egen initiativ och ser till att dom har en frisyr! Då frågade han även vad skillnaden är om han hade tagit dom till en frisörska eller om jag klipper dom. Det hade hon inget svar på. Mer att hon ville bli informerad om att ungarna ska klippas... Men hon säger ju inte till själv till när hon väljer att klippa dom (även om det händer VÄLDIGT sällan). Så snacka om fair play...
    Jag börjar förstå varför hon hyser agg, för det första såg jag din blogg och alla ganska hatfyllda inlägg mot både barnen och barnens mamma när den fanns.

För det andra: Att föräldrar informerar varandra om att "eftersom barnen är långhåriga så klipper vi dem denna veckan" är inga konstigheter, snarare ett sätt som visar att de respekterar varandra.

För det tredje: Det låter otroligt barnsligt att be pappan ringa mamman och be henne ta bort nagelacket hon målat för att DU skäms över att visa dig ute med dem.
  • Madmoiselle
    Litet My skrev 2014-04-20 01:34:22 följande:
    Jag börjar förstå varför hon hyser agg, för det första såg jag din blogg och alla ganska hatfyllda inlägg mot både barnen och barnens mamma när den fanns.För det andra: Att föräldrar informerar varandra om att "eftersom barnen är långhåriga så klipper vi dem denna veckan" är inga konstigheter, snarare ett sätt som visar att de respekterar varandra.För det tredje: Det låter otroligt barnsligt att be pappan ringa mamman och be henne ta bort nagelacket hon målat för att DU skäms över att visa dig ute med dem.

• bullenochgrisen

Haha va? Jag har ingen blogg och jag målar inte naglarna på bonusen, har inga problem att göra det men Jagger det som bio mamman och dotterns grej tillsammans. Du måste ta fel på person helt ordentligt nu!

Litet My skrev 2014-04-20 01:34:22 följande:
    Jag börjar förstå varför hon hyser agg, för det första såg jag din blogg och alla ganska hatfyllda inlägg mot både barnen och barnens mamma när den fanns. För det andra: Att föräldrar informerar varandra om att "eftersom barnen är långhåriga så klipper vi dem denna veckan" är inga konstigheter, snarare ett sätt som visar att de respekterar varandra. För det tredje: Det låter otroligt barnsligt att be pappan ringa mamman och be henne ta bort nagelacket hon målat för att DU skäms över att visa dig ute med dem.

• cremedelacreme
    Paulie00 skrev 2014-04-15 16:34:10 följande:
    Håller med dig! Jag får också "skulden" för vissa saker! Och det känns alltid som att bara för att man är en bra bonusmamma att man vill konkurrera ut biomamman. Det finns ingen anledning! Vi är som vi är! Varför inte vara glad? Det känns som att "jobbet" som bonusmamma är ganska otacksamt!! TYVÄRR! Bryr du dig inte om ungen - är du dålig. Är du snäll - är du dålig för att du försöker var bättre än biomamman. Så jäkla mycket fördomar!

Svar på tråden Skyll inte bara på styvmorsan!