• Anonym (Nytt förhållande)

Samboavtal vs testament.

Hej Jag har köpt hus med en ny man. Vi har båda barn sedan tidigare, inga gemensamma och ska inte ha det heller då vi är klara på den fronten. Idag ska vi till banken och träffa juristen för att upprätta avtal ifall någon av oss går bort. min fråga till er är... Hur har ni valt att skriva?

• Svar på tråden Samboavtal vs testament.
  • Anonym (pix)

Jag antar att det är inbördes testamente ni ska skriva. Det är bra att ni tänker på det för att trygga framtiden om det värsta skulle inträffa.

Vi skrev testamente till varandras förmån eftersom vi var sambor utan barn, vi skrev dessutom vart våra tillgångar skulle gå efter bådas vår död. Vi hade även varandra som förmånstagare på försäkringar (privata och via jobbet) och hade återbetalningsskydd av tjänstepensionen.

När min sambo hastigt avled behövde jag i alla fall inte tänka på ekonomin mitt i allt och jag hoppas att fler vore lika förståndiga som ni, speciellt när ni har barn på olika håll.

Tack för dit svar! Efter samtal med juristen tyckte vi att det bör upprättas ett testamente där deet staår att efterlevande ska få förköpsrätten samt få bo kvar 6 mån för att kunna lösa boendefrågan om ena går bort. Vis separation delar man upp "mitt och ditt" Vi får se hur vi går vidare.

gratis tips skrev 2014-05-27 05:04:47 följande:

Hej,

Vet inte om ni gått vidare och löst det men annars kanske följande kan vara något att kolla på innan ni pratar med juristen igen:

www.alltomjuridik.se/detaljerad-information-om-avtalsmallar-familjeratt/ 

Här finns några gratis avtalsmallar som ni kanske har nytta av:

www.alltomjuridik.se/gratis-avtalsmallar-familjeratt/

Lycka till!

Tack!!!!!
Svar på tråden Samboavtal vs testament.