• rubinenruby

Ung tjej med ångest som vill skaffa barn!

Hej!

Jag är en ung tjej, (22 år), som så länge jag kan minnas har haft svåra problem med min pyskiska hälsa, det vill säga att jag lider av svår ångest (GAD) och har även misstänkt borderline. Jag går och får hjälp för mina besvär, men detta är något som kommer ta mycket lång tid att förändra. Jag har träffat en helt underbar kille som jag bor tillsammans med, och vi har funderat på att utöka vår lilla familj vilket känns helt rätt för oss.

Jag är själv uppvuxen med missbrukande föräldrar och har fått uppleva en otroligt svår barndom, därför är det oerhört viktigt för mig att kunna skaffa min egen familj för att kunna känna att jag "hör hemma" någonstans, och att jag har en trygg, stabil framtid. Då jag själv aldrig har fått uppleva "familjekänslan".

I vilket fall, så har jag och min kille börjat fundera på att skaffa barn, och planera för vår framtid tillsammans. Det som är mitt största problem är att jag är orolig att mitt psykiska mående på något sätt kommer att påverka min graviditet. Jag har läst att för mycket stress och oro påverkat fostret negativt, vilket gör mig bekymdrad. 

Jag har ju som sagt GAD och är nästintill ständigt ångestfylld, orolig. Det är en del av min vardag. Jag har dessutom en svår ångestproblematik som jag har haft i ett flertal år. Kan ångest påverka graviditeten negativt eller vad tror ni? Är så rädd att få missfall, eller så på grund av mitt mående..

Jag vill så gärna ha barn och känner mig redo för det, men samtidigt vill jag ju absolut inte att min graviditet ska påverkas negativt på grund av mina psykiska besvär. Utöver de är jag dock mycket hälsosam fysiskt.

Någon som lider av psykiska besvär och är gravid/varit? Eller någon annan som vill komma med lite råd och tips?

MVH,
    orolig

• Svar på tråden Ung tjej med ångest som vill skaffa barn!
  • Helenasojörgens

hej. förstår dina känslor o ditt mående!!!

lider själv av ångest o gjort sen 2009..

är 31 nu o har två barn.

den första fick jag för 13år sen:)

inga ångest problem då.

dotter num 2 föddes sep 2012.

tufft med ångesten, o den va jobbigare under graviditeten.

gick hos mvc psykolog.

men fixade det o förlossningen.

orolig konstant är jag, stresskänslig är jag oxå!

ni ska göra det som känns bäst o rätt för er.

Svar på tråden Ung tjej med ångest som vill skaffa barn!