• Anonym (förbannad)

Sluta ge oss skulden!!!

Blir bara så sjukt förbannad. Är tvungen att skriva av mig.

Vi har försökt skaffa barn i snart två års tid. Fyra missfall är vad vi fått.

Detta är något vi varit öppna om då vi behövt mycket stöd. Det ångrar jag nu.

Människor stöttar visserligen och är verkligen helt underbara på alla sätt och vis.

Sedan har vi (minst två) som ska komma med "goda råd". Vet inte hur många gånger jag hört från dessa att "Jag tror att du tänker för mycket på det. Därför går det inte. Jag har minsann några jag känner som hade svårt att få barn. Men så fort de adopterade blev de gravida. Slappna av och sluta tänk så blir det bra, ni kanske borde skaffa en hund?"

De ENDA jag hört komma med detta idiotiska uttal är personer som inte själva har barn, aldrig försökt skaffa och personer som har barn och aldrig haft problem att skaffa dem.

Det är verkligen att sparka på den som redan ligger!!
    Jag har försökt tala om för dem hur ovanligt det är att det händer. Men de vägrar ta åt sig av något utan fortsätter med samma idiotiska uttalanden.

Inte heller kan de tala om för mig var gränsen går mellan att tänka "lagom mycket" och "så mycket att kroppen låser sig".

Funderar starkt på att sluta umgås med dessa människor överhuvudtaget. Att de inte ens har mage att tänka till och inse hur sjukt ont det gör. Att de sparkar på den som redan ligger! Att de gör det till kvinnans fel att det inte går bra!

SLUTA KOMMA MED IDIOTISKA UTTALANDEN NI SEDAN INTE ENS KAN ARGUMENTERA FÖR!!!!!

• Svar på tråden Sluta ge oss skulden!!!
  • Anonym (inte ok)

Usch vad tråkigt för er att ni inte lyckats få en fullbordad graviditet (än iaf). Folk menar säkert att vara peppande men är i verkligeheten bara extremt klumpiga. Jag kan bara hålla med dig folk borde av respekt vara försiktiga med att uttala sig om saker de inte begriper. Ni kan ju bevisligen bli gravida så jag håller tummarna för att ni ska få ert mirakel. Lycka till.

• kaffe

Jag var barnlös i många år och jag har hört alla plumpa kommentarer och råd i triljoner olika versioner. Grejen är den att jag tror inte folk säger så för att vara elaka. Jag tror dom gör det för att dom inte riktigt vet hur dom ska tackla frågan och det är deras sätt att försöka vara snälla och visa att dom vill väl. Så såg, och ser jag på det i alla fall.

• Limalie

Japp, det är sånt man får höra som barnlös. Det fick vi höra många ggr under de 2 år vi försökte. Hoppas du snart lyckas behålla en graviditet! Ge inte upp.

• Anonym (...)

Det är jättesvårt att veta hur man ska göra rätt. Vad vill du att man ska säga? Något tips sådär? 
    Är inte så insatt och vet inte vad eller hur jag ska säga något. Att inte säga något alls blir också fel. Så, hur göra? 

• Anonym (Samma)

IRL har vi inte fått höra så jättemycket för vi slutade berätta helt enkelt och nu frågar folk inget alls. Lika bra det,det lilla vi fick höra då när de visste var idel plumpa kommentarer som bäst och rent elakt som värst. Här på nF.l flödar däremot kommentarerna och de är ytterst sällan snälla och välmenande. Om folk är noll insatta,inte haft minsta erfarenhet utan bara hört myterna så varför i all sin dar komma med idiotråd?! Tänk efter en sekund så inser ni hur dumt det låter! Inte tänka-jo,pytt heller vad man kan sluta tänka när man vill ha barn och förresten påverkar det ju inte! Alla tänker som försöker-och 90% blir gravida inom 2 år!

Ts: man måste inte umgås med alla,man kan välja. Eller fräsa ifrån rejält!

Anonym (...) skrev 2014-04-14 14:12:02 följande:
    Det är jättesvårt att veta hur man ska göra rätt. Vad vill du att man ska säga? Något tips sådär? 
    Är inte så insatt och vet inte vad eller hur jag ska säga något. Att inte säga något alls blir också fel. Så, hur göra? 

Nej,inga tips alls! Ja,möjligen från de som kämpat i åratal och fått hjälp och lyckats,men inte från er fertila som faktiskt inget vet utan bara sprider myter ni gått på. Finnas där,lyssna,stötta när det återigen går åt h-vete,men absolut inte "peppa" med slappna av-historier! Din granne kanske fick barn spontant 2 år efter en adoption,men det är fullt möjligt eftersom extremt få är sterila och det händer dessutom bara 4% av alla som adopterat och hjälper ju inte just mig.
  • Selfish Geene

Jag har också svårt att få barn (pga en medfödd genetisk effekt som orsakar allvarliga kromosomavvikelser hos fostret)

Med över 10 mf i bagaget har jag nog hört alla dumheter i boken.

Det finns förvisso riktiga besserwissrar som inte tänker innan de pratar men de allra flesta vill bara erbjuda sitt stöd och tröst, jag försöker att se till vad dom menar istället för att lyssna så noga på vad dom faktiskt säger.
    De (flesta) är INTE ute efter att såra dina känslor

• Anonym (förbannad)

Tusen tack för era svar! :)

Nej, i hjärtat tror inte jag heller att de säger så för att vara elaka. Jag är nog lite väl överkänslig just nu (väntar på att mensen ska komma närsomhelst och efter den ska vi börja försöka igen).

Det är nervöst. Så fruktansvärt nervöst, samtidigt som jag knappt kan bärga mig. Nästa gång jag blir gravid ska det bara gå hela vägen, det hoppet har jag inte gett upp än.

Ni säger att människor som säger så bara är klumpiga och själva inte vet hur de ska tackla denna typ av fråga. Det låter väldigt klokt tänkt. Kan nog förstå det. Kanske är det inte så lätt att bara sitta och lyssna när man själv har massa frågor om det hela och inte vet hur man på bästa sätt ska stötta.
    Kanske är det även jag som varit klumpig och inte fångat upp alla deras frågor och funderingar..

(...) - Vad glad jag blir att du frågar. Det jag minst av allt vill höra är just goda råd. Jag är själv inne i denna situation och har redan sökt all hjälp som går att få.
    Vad jag däremot önskar höra är dina frågor. Får du frågor om situationen vill jag hellre att du frågar och jag kan svara än att du sitter och funderar själv. Kanske är några av frågorna exakt samma som jag själv sitter och funderar på och gärna vill bolla med dig om.
    Man ska inte heller vara rädd för att ställa frågan "vad kan jag göra för att få dig att må lite bättre just nu?".

Nu ska jag lugna ner mig några hekto och försöka njuta av det fina vädret istället. Så otroligt skönt att bara skriva av sig. :)

• Anonym (förbannad)

Anonym (samma) - nej, tack och lov att man inte behöver umgås med alla. Men jag ska nog bli mer tydlig med att de inte ska komma med en massa "goda råd" som inte är annat än myter. Vi vet redan vad vi kan göra för att öka våra chanser, vi behöver inte mer råd.

Jag är den av oss som fått höra detta mest IRL. Förra veckan kändes nästan brutal då jag fick höra det två gånger inom ett par dagars mellanrum. Det höll på att driva mig till vansinne!

Kanske borde jag även komma med motfrågor som inte har med deras "goda råd" att göra. För att få fram deras riktiga frågor.

Kanske är de så osäkra på vad de törs fråga och inte, trots att jag varit väldigt öppen, att de ändå väljer att ta "goda-råd"-vägen som blir så galet fel.

• Anonym (förbannad)
    Selfish Geene skrev 2014-04-14 14:50:59 följande:
    De (flesta) är INTE ute efter att såra dina känslor
    Det där, exakt det där, tänker jag lägga i mitt hjärta (och min hjärna)!

Det är något jag verkligen ska tänka mer på nästa gång det händer. Jag tror inte dessa två bekanta egentligen är ute efter det heller. Även fast det just då kändes så...
  • Hypnotica

Din sits suger TS, jag beklagar verkligen!

Den mänskliga reproduktionsapparaten är mina ögon både illa designad och helt fantastiskt, beroende på vilken sida man ser på saken.

Jag hoppas att det går vägen snart för er.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
Svar på tråden Sluta ge oss skulden!!!