• Anonym (Svärdotter)

Hur kan vi ta första steget till hjälp??

Har en svärfar som är alkoholist, men vill inte rkänna detta. Han är pansionär och bor tillsammans med svärmor. Detta har stegrats de senaste åren, mer sen han sutade arbeta för ett antal år sedan. Han gömmer sprit och går hela tiden iväg..ut..i olika rumm m.m och tar sig "ett glas" öl och nu på slutet röd vin. Barnbarnen et om detta men han "vill" inte inse att det är så uppenbart..när det luktar och man både ser och hör. Hans barn vill hjälpa men vet inte hur..att prata med han har inte funkat..både snällt och argt..han vägrar inse att han har problem. Grinar och beklagar sig över annat..och blir arg. Avärmor har nu blivit sjuk och vi är nu ororliga för hennes "friskhet" då det är hon som får dra lasset hemma. Utåt sett ser det någorlunda ok ut..fint hus..men vännerna droppar av då ingen orkar med han. Ingen vill åka dit då han är allmänt otrevlig både mot barn och barn barn. Hur gör man??

• Svar på tråden Hur kan vi ta första steget till hjälp??
  • Anonym (svårt)

Det är svårt. En person som inte själv inser att han/hon har problem är inte mottaglig. Det ni kan göra är att hjälpa svärmor till kontakt med en anhöriggrupp och kanske också gå med själva.

Ni kan också tala om att ni inte är intresserade av att umgås med honom när han har druckit. Min mans pappa är alkoholist, som sköter jobb och sånt och blir inte otrevlig på något vis (iaf inte som jag har sett) när han har druckit, men min man vägrar tala med honom i telefon osv när han inte är nykter. Det är ett sätt att hantera det, att vägra vara tyst och på så vis 'godkänna' drickandet.

• Anonym (Svärdotter)

Ja har hittat en grupp som heter al-anon som vi funderar på att kontakta. Det är ju ett bra sätt..att visa att man inte accepterar..hittills har vi mest hållt tyst. tack

Svar på tråden Hur kan vi ta första steget till hjälp??