Hoppa över förskoleklassen - åsikter
Min dotter är född i december och yngst i sin årskull. I höst är det dags att börja förskoleklass och hon kommer alltså vara ungefär 5,5 år då.
Hon har alltid varit tidig, legat ungefär 1,5 år före mognadsmässigt sedan hon var 2,5.
Hon läser lika bra som de barn som går ut första klass. Hon kan skriva genom att ljuda ord. Hon kan räkna minst till 100, kan skriva alla siffror och kan enkel addition med tal från 0-10. I allt är hon självlärd, plötsligt har hon bara kunnat.
Även när det gäller förståelse och begrepp är hon före sina jämnåriga. BVC menar att skolan kommer få svårt att möta henne i hennes åldersgrupp. Förskolan säger att hon skulle passa bättra tillsammans med de som börjar första klass. Hon har inga problem med att sitta stilla länge och fokusera på uppgifter och hon är nyfiken och vill lära sig allt.
Just nu är de en bra grupp som ska gå över till förskoleklass. De leker bra tillsammans allihop och hon har många bra kompisar bland dem.
Jag känner mig kluven inför hösten. Är rädd att hon ska tycka att det är tråkigt när hon hamnar i skolan om ett år och hon redan kan det mesta. Är rädd att BVC ska ha rätt i att de får svårt att möta henne på hennes nivå när hon ligger långt före de andra. Vill ju att hon ska få utvecklas i sin takt och det känns fel hålla tillbaka henne genom att låta henne gå i förskoleklass när hon kunskapsmässigt ligger högre än så.
Samtidigt är hon redan yngst i sin grupp, att sätta henne med dem som i vissa fall kommer att vara nästan två år äldre känns konstigt. Och så har hon ju alla sina vänner i sin egen årskull. Dock kommer de att gå fritids tillsammans och ha gemensamma raster. Att gå från kravlös förskola direkt till skolan känns också fel. Hon missar ett år av friare lek.
Vad finns det för erfarenheter där ute? Hur bör man tänka?