• carro8401

Amma och ge ersättning

hejsan, har en 4 veckors tjej som blivit tilläggsmatad med ersättning sen bb då hon var stor och blodsockret lågt. har fortsatt hemma men nu är det mest så att det kan bli 1-2 flaskor per dygn med allt från 25-70 ml ersättning beroende på när hon får flaskan. Skulle vilja ge henne flaska som mål 1-2 gånger per dygn helst på dagen för att pappan ska kunna ge mat eller jag helt enkelt får lite avlastning.

på nätterna liggammar jag med ca 2-3 timmars mellanrum vilket funkar jättebra och vill gärna fortsätta för att slippa gå upp och göra flaska. Men de där 1-2 målen flaska på dagen, kan det störa amningen så pass att det kommer drabba nätterna eller anpassar sig brösten och mjölkmängden utifrån rådande situation? ammar ju resten av dagen och natten.

Vill gärna amma men trivs bra med att ge lite flaska då det släpper mkt press för mig. Sist med sonen gick amningen jättedåligt och jag mådde dåligt av det och av att jag ville ge ersättning. Den här gången känner jag mig trygg med att ta det beslutet och tror det är därför jag tycker bättre om amningen den här gången,

Med andra ord antar jag att jag vill delamma :) så tar tacksamt emot tips på hur jag får det att funka bäst utan att mjölken sinar för fort!

• Svar på tråden Amma och ge ersättning
  • Siglas

Jag köpte en pump och pumpade ur fler ggr dag för att hålla mjölkproduktionen igång.

• iknasi

Jag åt andra sidan pumpar bara och ger ersättning. Gud vad jag höll på med dessa små "fighter" på bb. Tog 40-50min innan dottern ville ta bröstet. Mentalt påfrestande då jag kände mig så otillräcklig. Men det var då jag tog beslutet att pumpa och vrf jag ger ersättning är just för att mjölken inte räcker till, hon är väldigt glad i mat.

Men det du ska tänka på när du börjar med flaska är att du "förstör" amningen. Barnet behöver inte jobba för maten utan får det serverat. Finns en jättebra nappflaska på Apoteket som ska likna mammans bröstvårta att maten endast kmr om man suger. Så det rinner liksom inte som på alla andra nappflaskor.

Men jag hade hellre ammat än och pumpat, man måste planera på ett annat sätt. Samt uppvärmning av maten tar tid. Ska vi iväg nånstans så ger man mat innan så hon ex inte gallskriker på maxi ..

Lycka till och gör det som känns bäst för dig:)

Svar på tråden Amma och ge ersättning