• MalinEddie

Jag är en dålig kalasförälder..

Dottern fyller 7 år maj och vill och ska givetvis ha kalas. Min första tanke var lekland då det inte direkt kan gå fel då någon annan som är mer lämpad står för allt. Nu börjar vi dock fundera på att hyra en gympasal istället och ha kalaset där men det betyder ju att vi måste se till att barnen har skoj. De kalas vi har haft tidigare för henne har varit hemma hos oss med bara ett fåtal barn och det var ju ganska lätt. God mat, fiskdamm, fri lek och ett pysselbord. Nu känns det som vi också bör ha planerade lekar och jag är verkligen usel på sånt. Det är i alla fall vad jag inbillar mig. Jag brukade vara lite av ett kontrollfreak och en perfektionist och märker att även om jag jobbat på det att dessa sidor visar sig vid dessa tillfällen.
    Hur har era kalas sett ut? Berätta gärna oavsett ålder på barnet.
    Kanske någon känner igen sig?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Jag är en dålig kalasförälder..
  • lövet2

Oj! Vi har alltid kört med enklast möjligt. Ett begränsat antal gäster och hemma hos oss. Glass först. Sedan har ungarna lekt fritt, och så vid behov har det avslutats med film och godispåse eller chips/läsk.

Inga organiserade lekar eller så, eftersom vi aldrig har haft något storkalas med hela klassen.

• MalinEddie
    lövet2 skrev 2014-04-12 23:39:50 följande:
    Oj! Vi har alltid kört med enklast möjligt. Ett begränsat antal gäster och hemma hos oss. Glass först. Sedan har ungarna lekt fritt, och så vid behov har det avslutats med film och godispåse eller chips/läsk.

Inga organiserade lekar eller så, eftersom vi aldrig har haft något storkalas med hela klassen.
    Helt ärligt, vad skönt det var att läsa detta. Vi har inte tänkt oss nåt storkalas heller men det blir fler i år då hon vill bjuda alla tjejer i sin klass samt några kompisar utifrån. Hur har ni gjort med sånt, vilka bjöd dina barn eller fick bjuda? Jag tror det kommer bli 15 barn totalt om alla kommer. Det känns för mycket men jag vet inte hur jag ska kunna "skära" ner på ett snällt sätt.
    Avskyr CIO-metoder.
  • lövet2
    MalinEddie skrev 2014-04-12 23:49:38 följande:
    Helt ärligt, vad skönt det var att läsa detta. Vi har inte tänkt oss nåt storkalas heller men det blir fler i år då hon vill bjuda alla tjejer i sin klass samt några kompisar utifrån. Hur har ni gjort med sånt, vilka bjöd dina barn eller fick bjuda? Jag tror det kommer bli 15 barn totalt om alla kommer. Det känns för mycket men jag vet inte hur jag ska kunna "skära" ner på ett snällt sätt.
    Jag har haft en regel om att de fått bjuda lika många barn som år. En som fyller 7 år får alltså bjuda 7 barn. Vi hade nyss ett 10-årskalas, och hon bjöd tack o lov inte fler än 7 ändå.

Eftersom jag präntat in den regeln redan från början, så har det aldrig varit någon diskussion om saken.
  • MalinEddie

Kanske två kalas? Ett för de i klassen och sen ett för de andra? Vad lätt det var när de var yngre..

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    lövet2 skrev 2014-04-12 23:53:51 följande:
    Jag har haft en regel om att de fått bjuda lika många barn som år. En som fyller 7 år får alltså bjuda 7 barn. Vi hade nyss ett 10-årskalas, och hon bjöd tack o lov inte fler än 7 ändå.

Eftersom jag präntat in den regeln redan från början, så har det aldrig varit någon diskussion om saken.
    Jag ser hur det är en bra regel men bjuder dina barn då barn från skolklassen samt barn de annars umgås med? Nu har jag inte räknat på det men det känns fel att utesluta någon tjej från skolklassen i alla fall.
    Avskyr CIO-metoder.
  • lövet2
    MalinEddie skrev 2014-04-12 23:58:51 följande:
    Jag ser hur det är en bra regel men bjuder dina barn då barn från skolklassen samt barn de annars umgås med? Nu har jag inte räknat på det men det känns fel att utesluta någon tjej från skolklassen i alla fall.
    Den här gången var det en från 4:an, fyra från 3:an och två från 1:an. Dem hon helst leker med alltså. Annars (med de övriga barnen) har det varit väldigt blandat med kompisar från skolan och kompisar på fritiden.
    Vi gjorde ett undantag en gång med en av flickorna som fyllde 8 år då. Hon bjöd bara tjejer från klassen, och då fick hon bjuda en extra så ingen skulle bli utanför, eftersom de var 10 st tjejer i klassen.
Svar på tråden Jag är en dålig kalasförälder..