• Anonym (vad göra?)

utkastad, adressändring? FK och eftersändning av post?

Lång histora kort: Numera f.d. sambo och jag har hus tillsammans, jag sa att jag inte mådde bra i förhållandet, slutade med att jag blev utkastad (grovt generaliserat)

Som tur är har jag en vän jag kan bo hos, men hur gör jag med min post?! Min vän har bostadsbidrag vilket jag inte vill ska tas ifrån honom för att jag bor där. Jag får bo där gratis, bidrar inte med något till hans hushållskassa osv.

Samma sak gäller ju vart jag är skriven. jag kan ju inte skriva mig här, vet inte hur långvarigt jag kommer bo här. Jag vet dock att jag och mitt ex kommer inte bo ihop mer, vi kommer sälja huset efter sommaren. Visst borde jag kunna vara skriven där tills dess, jag äger ju förtusan 50% av det, betalar 50% av alla kostnader som har med huset att göra fram tills det säljs.

Men som sagt. Försäkringskassan och eftersändning av post, hur går det ihop? om jag eftersänder min post till min kompis, kommer han tappa bostadsbidraget då?

• Svar på tråden utkastad, adressändring? FK och eftersändning av post?
  • Anonym (lag)

Flytta hem igen. Ditt ex kan dra själv om hen anser att någon ska ut. Du har rätt att bo i ditt hem.

• Anonym (vad göra?)

jovars det är en fin tanke men jag har aldrig mått så bra som att slippa hen så jag avstår med glädje, jag får hellre svar på frågan gällande bostadsbidraget.

jag skulle kunna eftersända posten till min kära mor annars, men även hon har bostadsbidrag så den springande punkten är helt enkelt vad FK tycker om att någon med bostadsbidrag får eftersänd post till sig.

• Anonym (S)

Du skall vara skriven där du har din huvudsakliga dygnsvila, dvs hos din kompis om det är där du är mest

• Anonym (vad göra?)

om vi leker med tanken att jag flyttar runt massa olika kompisar hela tiden då? att jag inte har ett primärt alternativ?

• Anonym (S)
    Anonym (vad göra?) skrev 2014-04-12 21:47:16 följande:
    om vi leker med tanken att jag flyttar runt massa olika kompisar hela tiden då? att jag inte har ett primärt alternativ?

Ja då får du skaffa box (jättesvårt då det bara går till företag i första hand och det är 5-6 års väntetid på) varför göra så stor affär av det du får väl göra som alla andra hyra din egen lägenhet och bo där
  • Anonym (antingen eller)

Antar att ditt ex och du inte är så goda vänner så att exet kan meddela dig när post kommit så du kan hämta den?
    Och att exet inte kommer att låta din post ligga kvar i lådan så du kan kolla själv?

Antingen får du börja betala för dig där du bor så att personen inte förlorar på det eller så får du flytta hem. Postbox som någon skrev är ett alternativ, men som sagt, ofta väntetid.

Man kan förvisso ha tillfällig eftersändning, men det är antagligen samma där, personen du bor hos mister hela eller delvis sitt bostadsbidrag.

• Anonym (sanna)

Du kan göra en lagring av din post, så får du hämta ut den hos posten. Då behöver du inte ha en ny adress dit posten ska skickas :)

• Anonym (S)
    Anonym (sanna) skrev 2014-04-13 09:00:09 följande:
    Du kan göra en lagring av din post, så får du hämta ut den hos posten. Då behöver du inte ha en ny adress dit posten ska skickas :)

Ändå måste ts vara skriven där hon har sin mesta dygnsvila eller tycker du hon även skall skriva en parkbänk på torget?
  • Anonym (häpp)

Lagring är bästa alternativet. Ts måste väl inte alls vara skriven på rätt ställe rent postmässigt. Posten kommer dit ts är skriven, och har ts lagring delas inget ut på adressen och endast ts kan hämta den. Problem löst med posten.

• Anonym (S)
    Anonym (häpp) skrev 2014-04-13 09:21:09 följande:
    Lagring är bästa alternativet. Ts måste väl inte alls vara skriven på rätt ställe rent postmässigt. Posten kommer dit ts är skriven, och har ts lagring delas inget ut på adressen och endast ts kan hämta den. Problem löst med posten.

Finns en lag i sverige som säger att man skall vara skriven där man har sin mesta dygnsvila, bor inte ts i sitt hem så skall hon uppge den adress där hon har sin dygnsvila nu hos vännen, ja vännen blir av med bostadsbidrag men det kompenseras med att ts betalar för sig, vart posten kommer är skitsamma i det här läget den kan gå direkt i sopen men ändå så ska ts vara skriven där hon har sin dygnsvila
    Anonym (S) skrev 2014-04-13 09:32:41 följande:

Finns en lag i sverige som säger att man skall vara skriven där man har sin mesta dygnsvila, bor inte ts i sitt hem så skall hon uppge den adress där hon har sin dygnsvila nu hos vännen, ja vännen blir av med bostadsbidrag men det kompenseras med att ts betalar för sig, vart posten kommer är skitsamma i det här läget den kan gå direkt i sopen men ändå så ska ts vara skriven där hon har sin dygnsvila
    Visst ska det vara så. MEN om man inte tänker sig att man ska bo där mer än tillfälligt, max 6 månader så behöver man inte ändra sin folkbokföringsadress, det finns ju de som veckopendlar för arbete tex. Om jag nu inte har fattat det hela fel när jag talade med skatteverket.
  • Anonym (häpp)
    Anonym (S) skrev 2014-04-13 09:32:41 följande:

Nu var ju inte det frågan, utan hur ts löser posten utan att behöva adressändra till kompisen. Jag sa lösningen på det problemet. Sen kan jag tycka att det är lite överdrivet med det du skriver om ts bor hos en vän högst tillfälligt, och bara tills annat är löst. Det vore en annan sak om ts betalade för sig och har planer på att stanna en längre tid. Men det var inte frågan, som sagt...
  • C2112

Kontakta skatteverket och uppge att du är bostadslös, förklara att du flyttar runt bland vänner och bor någon vecka i stöten och därför inte kan uppge någon fast adress. De kommer då folkbokföra dig på din församling.
    Alternativt låter du folkbokföringen vara som den är (spelar mindre roll)

Skaffa sedan en särskild postadress, kan du göra genom att ringa adressandring.se eller skicka blankett till skatteverket.

Postbox kan du skaffa hos en postboxaktör som hyr ut till privatpersoner, t.ex. Mail Boxes Etc. www.mailboxesetc.se
    De eftersänder sedan posten dit du vill ha den, så ofta du vill. Eller scannar in och mailar ut om du föredrar det. Du kan beställa paket och budleveranser till deras gatuadresser, och hämta när det passar dig.

Svar på tråden utkastad, adressändring? FK och eftersändning av post?