• Lua

Mjölkallergi? 2 mån mjölkfri, ingen skillnad!

Min nu 3 månader gamla son har under två månaders tid haft gröna, vattniga, slemmiga avföringar, ibland med blodstänk i. Jag har ätit strikt mjölkfri kost under samma tid, men ingen som helst förbättring har skett. Läkarna insisterar ändå på komjölkallergi, inga test har gjorts. Någon med liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Mjölkallergi? 2 mån mjölkfri, ingen skillnad!
  • Schack73

Har du uteslutit mjölkprotein totalt? Det finns i väldigt många produkter som man kanske inte tänker på.. Been there, done that.

• ymmmi

Googla på mjölkprotein allergi. Fr får du upp allt som du ska undvika. Finns i vissa krydor tex

• Lua

Jag har jobbat med att laga mat till komjölk(protein)allergiker, så känner att jag har bra koll på just kosten. Tänker om det är något annat?

• FrkJenny
    Lua skrev 2014-04-11 22:15:35 följande:
    Jag har jobbat med att laga mat till komjölk(protein)allergiker, så känner att jag har bra koll på just kosten. Tänker om det är något annat?
    Ägg, kanske?
  • liol1973

Undviker du soja och soja släktingar också? Soja proteinet är väldigt likt mjölkproteinet så många mjölkproteinallergiker reagerar på det också. Min dotter reagerar också på guarkärnmjöl samt xantangummi (soja används ofta som tillväxtmedel i tillverkningen) vilket används i mycket nu mer.

• Lua

Tack, ja, äter ingen soja heller. Förstår inte varför det inte blir bättre, hoppades höra om någon som varit med om samma sak. Ägg har jag också funderat på, men det "borde" inte debuterat så tidigt och inte heller via magen, utan genom hudutslag och annat enligt läkarna.

• Lua

Reagerade hon på det när du ammade?

liol1973 skrev 2014-04-12 08:40:25 följande:
    Undviker du soja och soja släktingar också? Soja proteinet är väldigt likt mjölkproteinet så många mjölkproteinallergiker reagerar på det också. Min dotter reagerar också på guarkärnmjöl samt xantangummi (soja används ofta som tillväxtmedel i tillverkningen) vilket används i mycket nu mer.

• liol1973

När hon inte gick upp i vikt första månaden tyckte BVC att jag skulle köra ersättning istället, så amningen lades tyvärr ner innan diagnosen kom så jag vet inte. :/

Ett alternativ är att prova köra på baskost ett tag, dvs tabort alla allergener från kosten, och se om det blir bättre. Blir det bra då kan du sen ta tillbaka en sak i taget och testa så. Är det flera allergier samtidigt, vilket inte är omöjligt, är det oftast det snabbaste sättet att identifiera dem alla.

• mjölk01

Hur vet dom att han är komjölkallergiker/komjölkprotein?
    Min son (snart 4 månader) har fått mjölkfri ersättning från ca 1 månads ålder. Inga tester har gjorts. Han har haft kolik (enligt läkaren är 1/3 av alla kolik barn komjölkallergiker) så dom "trodde" han var det. Nu vet inte jag om din son har någon form av kolik eller varför dom tror att han är allergiker. Här bajsades det också grön/brunt, slemmigt, kletigt och vattnigt, det varierade..
    För några dagar sedan gick vi över till den vanliga ersättningen. Inga som helst problem. Så läkarna som insisterade på att han va allergiker hade helt fel...

• cosinus

Ägg är en bra gissning efter mjölk. Min ena son har varit känslig mot ägg och hans första reaktion kom som 8-månaders när han ätit pannkakor tror jag det var. Han bajsade helt frätande i flera timmar. Nästa gång han fick ägg märkte vi dock inget alls märkligt nog vilket gjorde att han var över 2 innan han fick diagnosen. Men jo han hade prickar i huvuden då också, men där som bebis kom reaktionen bara via magen.

Men annars tänker jag på vete. Då han verkar konstant dåligt och vete är ju något man ofta får i sig i ganska stora mängder och regelbundet.

• Fröken Frågvis
    cosinus skrev 2014-05-06 21:25:10 följande:
    Ägg är en bra gissning efter mjölk. Min ena son har varit känslig mot ägg och hans första reaktion kom som 8-månaders när han ätit pannkakor tror jag det var. Han bajsade helt frätande i flera timmar. Nästa gång han fick ägg märkte vi dock inget alls märkligt nog vilket gjorde att han var över 2 innan han fick diagnosen. Men jo han hade prickar i huvuden då också, men där som bebis kom reaktionen bara via magen.

Men annars tänker jag på vete. Då han verkar konstant dåligt och vete är ju något man ofta får i sig i ganska stora mängder och regelbundet.
    Går vete över via bröstmjölken? Min dotter är veteallergiker och enligt hennes allergiläkare var det inga problem för mig att äta vete medan jag fortfarande ammade henne. Inte för att jag har något vidare förtroende för den läkaren, förvisso, men jag märkte faktiskt ingen reaktion hos min dotter efter amningen. Då var hon ändå så känslig att hon reagerade på druvsocker och glukossirap som var framställt ur vete (trots att det enligt Livsmedelsverket inte ska vara möjligt...)
  • cosinus
    Fröken Frågvis skrev 2014-05-07 10:20:16 följande:
    Går vete över via bröstmjölken? Min dotter är veteallergiker och enligt hennes allergiläkare var det inga problem för mig att äta vete medan jag fortfarande ammade henne. Inte för att jag har något vidare förtroende för den läkaren, förvisso, men jag märkte faktiskt ingen reaktion hos min dotter efter amningen. Då var hon ändå så känslig att hon reagerade på druvsocker och glukossirap som var framställt ur vete (trots att det enligt Livsmedelsverket inte ska vara möjligt...)
    Hmmm, det har jag bara förutsatt då proteinet i vete ju borde kunna passera precis som vilka andra proteiner som helst som hamnar i bröstmjölken.

Någon som kan bringa klarhet i frågan?

• Fröken Frågvis
    cosinus skrev 2014-05-07 10:39:29 följande:
    Hmmm, det har jag bara förutsatt då proteinet i vete ju borde kunna passera precis som vilka andra proteiner som helst som hamnar i bröstmjölken.

Någon som kan bringa klarhet i frågan?

ja, det låter ju rimligt eftersom allt annat går över i bröstmjölken... utesluter själv mjölkprotein nu då yngsta dottern har problem med magen, men märker ingen förbättring, så kanske vore det en idé att ta bort vete också.
Svar på tråden Mjölkallergi? 2 mån mjölkfri, ingen skillnad!