cosinus skrev 2014-05-06 21:25:10 följande:
Ägg är en bra gissning efter mjölk. Min ena son har varit känslig mot ägg och hans första reaktion kom som 8-månaders när han ätit pannkakor tror jag det var. Han bajsade helt frätande i flera timmar. Nästa gång han fick ägg märkte vi dock inget alls märkligt nog vilket gjorde att han var över 2 innan han fick diagnosen. Men jo han hade prickar i huvuden då också, men där som bebis kom reaktionen bara via magen.
Men annars tänker jag på vete. Då han verkar konstant dåligt och vete är ju något man ofta får i sig i ganska stora mängder och regelbundet.
Går vete över via bröstmjölken? Min dotter är veteallergiker och enligt hennes allergiläkare var det inga problem för mig att äta vete medan jag fortfarande ammade henne. Inte för att jag har något vidare förtroende för den läkaren, förvisso, men jag märkte faktiskt ingen reaktion hos min dotter efter amningen. Då var hon ändå så känslig att hon reagerade på druvsocker och glukossirap som var framställt ur vete (trots att det enligt Livsmedelsverket inte ska vara möjligt...)