• FamiljenO

Hur funkar det när man är timanställd?

Jag pluggar på högskolan och jobbar timmar inom kommunen. Blir alltså inringd vid behov. Vi planerar att skaffa ett syskon  inom det närmsta året och undrar då hur ni räknar om hur vida man har rätt till inkomstberäknad fp eller om det blir lägstanivå.

Under min förra graviditet led jag av ett förlamande illamående och blev sängliggande trots medicinering.  Orkade då inte kolla upp vad som gällde och vi lyckades klarar oss bra ekonomiskt ändå. Men denna gången tänkte jag kolla upp vad som gäller innan vi blir gravida.

Räknar man på årslön även om man jobbar timmar?

Hur påverkar det min fp om jag slutar jobba pga. ex. illamående trots att jag har några månader kvar till bf?

Om jag blir sjukskriven, har jag rätt till ersättning?

Hur länge eller hur mycket ska man ha jobbat för att inte få längsta nivå?  Med andra ord; handlar det om hur mycket eller hur länge jag jobbat samt vad jag tjänat under denna tiden när man beräknar fp?

Ska man skicka in lönelappar vid ansökan eller räkna ihop de senaste månaderna?

Många frågor, men kanske kan stilla mina tankar kring detta.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur funkar det när man är timanställd?
  • Försäkringskassan

Hej!

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) men den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.

Vi kan beräkna en SGI utifrån ett arbete som pågått eller förväntas pågå i 6 månader eller mer. Inkomsten är då SGI-grundande oavsett om det är timlön eller månadslön.

När du inte längre har arbetsinkomster är huvudregeln att din SGI slutar gälla. I vissa situationer har du dock möjlighet att behålla din SGI trots att du inte arbetar. Att studera och uppbära stöd från CSN är en sån situation.
    Det betyder att vi eventuellt kan beräkna din ersättning utifrån en inkomst som du hade innan du började studera.

I ditt fall behöver man först utreda om du har rätt att få din ersättning grundad på in en inkomst innan studierna. Om du inte har det får man i så fall beräkna en inkomst från din nuvarande inkomst.

Jag rekommenderar dig att kontakta Kundcenter 0771-524 524 för att få mer information gällande din situation.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

Svar på tråden Hur funkar det när man är timanställd?