• fjällräven lady

billiga helskodda ridbyxor?!!

Kan någon förklara för mig vart man får tag på ridbyxor som inte blir noppiga, tappar färg, eller nöts ut snabbt? Tycker det kvittar vilka typer av ridbyxor man köper...dyra eller billiga. Vet någon någott märke som är ruskigt bra, eller är om se finns några billiga märken så man då kan ha råd att byta ut dom jämt??

• Svar på tråden billiga helskodda ridbyxor?!!
  • Nyfikeeen
    fjällräven lady skrev 2014-04-10 23:21:33 följande:

Kan någon förklara för mig vart man får tag på ridbyxor som inte blir noppiga, tappar färg, eller nöts ut snabbt? Tycker det kvittar vilka typer av ridbyxor man köper...dyra eller billiga. Vet någon någott märke som är ruskigt bra, eller är om se finns några billiga märken så man då kan ha råd att byta ut dom jämt??

Ullared har faktiskt billiga och av bra kvalitet!
  • Tezziz81

Funkar utmärkt med vanliga mjukis el jeans. Varför sitta fastklistrad i en sadel? Vill man inte kunna glida i sadeln, öppna upp bäckenet och dra in sin egen rumpa? Och arbeta med magen och riktig känna hur hästens rygg växer mellan bena. Pga att den jobbar korrekt med sina magmusklor.

Eller man ska sitta fastklistrad och svanka i kapp med hästen?

• RosaGrisen

Beror ju på vilket pris du räknar som billigt? Nu har jag visserligen så kallade islandsridbyxor, men de köpte jag på hööks för 600 kr för ca 7 år sedan och de har fortfarande inte gått sönder mer än lite vid skoningen i grenen. Förvånad över kvaliteten måste jag säga! Och då har de klarat av 2 år då jag har jobbat med hästar och ridit minst 6h/dag 6 dagar i veckan. Tror att de är lite dyrare nu, men hoppas att kvaliteten är densamma för jag skulle vilja köpa ett par till :)

• Marie0201

Beror som sagt på vad du menar med billigt. De bästa, billigaste, helskodda ridbyxor jag haft kom från Hööks och kostade väl runt 6-700 kronor. Hade dem liksom RosaGrisen i flera år och nöttes väl litegrann, men använde dem väldigt ofta och de tvättades massor med gånger.

Ett annat märke som har hyfsat billiga, väldigt bra, helskodda ridbyxor är Back2back.

• fjällräven lady
    Tezziz81 skrev 2014-04-11 00:28:27 följande:
    Funkar utmärkt med vanliga mjukis el jeans. Varför sitta fastklistrad i en sadel? Vill man inte kunna glida i sadeln, öppna upp bäckenet och dra in sin egen rumpa? Och arbeta med magen och riktig känna hur hästens rygg växer mellan bena. Pga att den jobbar korrekt med sina magmusklor.

Eller man ska sitta fastklistrad och svanka i kapp med hästen?

Varför skulle jag sitta fastklistrad för att jag har helskodda ridbyxor? Hur rider du?? Har jag vanliga mjukisar så nöts dom upp direkt, helskodda håller längre och det som är "sugande" nöts ned och är inte längre så som de var när dom va nya. Rider jag i jeans så skaver kanten på innersidan byxan, likaså vanliga byxor. Har känslig hud som direkt regerar på minsta lilla kant som ger skav eller irritation. Dessutom var de inte hur jag skall rida en häst som var mitt problem, utan jag ville ha hjälp att hitta RIDBYXOR! Jisses....

Kan man beställa från ullared? Måste ju bara testa...

Hööks har dålig kvalité.. Enligt mig. Eller så har jag alltid fått måndags ex... å dyra är dom om dom ens ska vara sköna å funktionella Hmm.. :( får väl helt enkelt sätta mig och sy egna i hopp om att de ska va bättre.
  • Marie0201
    fjällräven lady skrev 2014-04-11 13:17:13 följande:
    Kan man beställa från ullared? Måste ju bara testa...
    Nej det kan du tyvärr inte :-/ Jag själv har dåliga erfarenheter av ridbyxor från Ullared. De har fungerat bra som "stallbyxor" men har inte gett något vidare grepp i sadeln. Men det var rätt många år sedan jag köpte ridbyxor därifrån, så det kanske finns bättre nu.

"Börjes" ridbyxor är inte heller att rekommendera. Dålig kvalitét och dålig passform.
  • klarabella87

Har ett par helskodda från Börjes Tyngsryd, minns ej priset var några år sedan men de håller än.. var inte så farligt dyra iaf..

• Majsan70

Second saddle har jättebra ridbyxor med riktigt bra kvalitet. Bra priser har de oxå och det går att beställa på nätet. Man kan även få med sitt eget namn broderat på benet.
    Min dotter har tre par från dem och de tvättas flitigt och är lika fina trots det. 

Sen köpte vi fina Pikeur helskodda ridbyxor på rea till henne för 300 spänn vilket var ett riktigt bra pris. Superkvalitet på de ridbyxorna så det gäller att passa på.

Svar på tråden billiga helskodda ridbyxor?!!