Folsyra, vitamniner - när börja?
Hej!
Jag och min sambo går i bebistankar. Har påbörjat en Provera kur som ska avlösas av Pergotime. Jag undrar, när ska man börja med folsyra och vitaminer? Redan nu? När jag har plussat?
Tacksam för svar
Hej!
Jag och min sambo går i bebistankar. Har påbörjat en Provera kur som ska avlösas av Pergotime. Jag undrar, när ska man börja med folsyra och vitaminer? Redan nu? När jag har plussat?
Tacksam för svar
Hej! Du kan börja redan nu, man ska helst börja fyra veckor innan planerad graviditet. lycka till
Okej, tack! Jag ätit "Mitt val kvinna" ett par dagar nu. Räcker de eller bör jag ta folsyra (eller annat) upptill? Det står på den att den är lämplig vid gradivitet.
Om det innehåller 400 mikrogram/dos funkar de utmärkt. Gravida rekommenderas att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till tolfte graviditetsveckan, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning. Lycka till