Hade 5 katter, hund och häst. Pga djurintresse. Hunden hade min man haft sen innan vi träffades, även en av katterna, övriga skaffade vi flera år innan första bebisen kom. Häst hade jag haft sen tonåren, den hästen jag hade då hade jag dock bra haft 1,5 år.
Katterna gillade sin nya kompis. "Hängde" gärna med henne på bebisfilten på golvet eller i sängen där hon sov. Hunden visade stor respekt och var aldrig på barnen, men har sen dag 1 alltid haft koll så att inget barn blir "glömt" nånstans. Och med nr 2 visste han också hur reglerna kring barnen var så då vågade han lägga sig hos sonen som nyfödd och sova intill honom i soffan och liknande. Även vakta barnen från främmande, inte aggressivt utan helt enkelt bara komma och lägga sig nära när en främling närmade sig och jag inte var hos barnet.
Nu har vi även höns och kaniner, och en till hund.
Mina barn är väldigt vana vid djur, dom vet hur man ska bete sig och hantera dem, och hur man förhåller sig kring dem. De är inte överexalterade över sin egna djur men andras är lika söta som för ett barn som inte har egna djur hemma. Däremot blir de inte uppjagade av djur som många barn utan djur verkar bli. De vet hur man ska bete sig och hantera olika sorters djur och är lugna och försiktiga.