• Emma30

Resan till Thailand med 3-4 månaders

Ni som rest till värmen med era bebisar hur har det funkat? Har värmen varit jobbig för de små? Flygresan? Blev de dåliga i magen av den nya bakteriekulturen?
    Finns ju hotell med barnsäng och barnvagn babysitter mm. Har åkt i sällskap förut med barn på ca 2 år och han sov i vagnen på kvällarna när vi åt ute så det funkade bra. Sen såg man en o annan skrikande bebis på stranden som inte alls såg ut att njuta av semestern :/

• Svar på tråden Resan till Thailand med 3-4 månaders
  • Erizajo

Skulle aldrig utsätta en sån liten för nåt sånt, det är ju knappast så h*n får ut ngt av det, bara föräldrarna. Barnet får det ju bara jobbigt. Tycker barn ska vara minst ett år om man ska resa till värmen.

• Queenie70

Tycker det är vansinne. Utsätta en så liten för okända parasiter, bakterier hetta och lång flygresa, och en så liten kan ju inte ens få alla vaccinationer som behövs.

• Mammatillw
    Queenie70 skrev 2014-04-10 19:27:04 följande:

Tycker det är vansinne. Utsätta en så liten för okända parasiter, bakterier hetta och lång flygresa, och en så liten kan ju inte ens få alla vaccinationer som behövs.

• Natulcien

Jag skulle inte heller utsätta en sån liten för en så lång flygresa och sån värme. Alla gör ju som de vill såklart, men vi tänker att vi reser längre resor (=utanför Sverige) när sonen är så pass gammal att han själv har behållning av det och kan minnas resan efteråt. Kanske när han är runt 4.

• Emma30
    Queenie70 skrev 2014-04-10 19:27:04 följande:

Får man inte vaccinera så tidigt för allt alltså?
  • Dixie

vi var i Thailand när vår dotter var 8 månader och det funkade bra - men jag hade aldrig tagit med en 3 månaders på en sådan resa….. 

• Helle 85

Vi reste till Barcelona när sonen var nästan 3 månader. Det fungerade väldigt bra för oss med flygtid osv. Dock hade jag nog inte tagit mig an Thailand vid den tiden. Det har vi gjort nu i stället då sonen är 1,5. Det va skönt å veta att han va vaccinerade (hepatit a måste man vänta tills barnet e runt ett tror jag) det e varmt, man bör tänka på mygg å där är det ju bättre om de är äldre. Så ni kanske kan se efter en kortare resa inom eu? Thailands resan blev den tredje för sonen, första Barcelona som jag skrev, andra va Kanarieöarna vid ett års ålder å sist nu Thailand :) tycker att det kan fungera jättebra att resa med barn men för oss har det känts bra att ta det i etapper, lite längre för varje gång ;)
    Lycka till!

• Emma30
    Helle 85 skrev 2014-04-11 22:38:20 följande:

Vi reste till Barcelona när sonen var nästan 3 månader. Det fungerade väldigt bra för oss med flygtid osv. Dock hade jag nog inte tagit mig an Thailand vid den tiden. Det har vi gjort nu i stället då sonen är 1,5. Det va skönt å veta att han va vaccinerade (hepatit a måste man vänta tills barnet e runt ett tror jag) det e varmt, man bör tänka på mygg å där är det ju bättre om de är äldre. Så ni kanske kan se efter en kortare resa inom eu? Thailands resan blev den tredje för sonen, första Barcelona som jag skrev, andra va Kanarieöarna vid ett års ålder å sist nu Thailand :) tycker att det kan fungera jättebra att resa med barn men för oss har det känts bra att ta det i etapper, lite längre för varje gång ;)
    Lycka till!

Det blir nog att hålla sig på hemmaplan :) och skjuta upp Thailand till runt året isf. Det är ju bara tankar än så länge o vill ju verkligen kolla upp saker innan så man inte gör något dumt!
  • zazzah

Vi reste till Thailand när vår dotter var 4,5 månad gammal och det gick hur bra som helst! På planet fick hon en korg att ligga i som man fäster i väggen framför oss. Vi hade med vagn och babyskydd. Vagnen fick vi ha med oss på flygplatsen fram till vi skulle gå på så det var kanon! Eftersom jag inte ammade hade vi med oss en vattenkokare som vi kokade köpt vatten i och blandade ersättning till henne. På hotellet fick vi en spjälsäng. Vagnen stod under ett stort parasoll på stranden och hon hade endast blöja på sig. Vi köpte en liten balja som vi fyllde med vatten från havet som hon badade i. Det var superhärligt för HELA familjen!

Hoppas ni får en härlig resa om ni bestämmer er för att åka!

• Gloxi

Vi var i Thailand med en 5,5 månaders och det gick också hur bra som helst. Beror väl på hur resvana föräldrarna är.

Mitt tips är att bo på ett lite bättre hotell, så där finns vattenkokare (om du inte helammar) på rummet och be om spjälsäng. Rum i markplan vid poolen eller stranden är bra så barnet kan sova på rummet medan man själv solar. Vi hade med babyvakt. Innan hemresan är det också smart att få tvättat alla kläder. Kostar inga pengar och ni slipper tvätta det första ni gör efter hemkomsten.

Svar på tråden Resan till Thailand med 3-4 månaders