• lottaas

Sammandragningar v. 26

Hej,
    jag har börjat få väldiga sammandragningar till och från. Är i v. 26 och var hos barnmorskan idag. Hon bokade in mig på en läkartid då detta tydligen inte var så bra. Kan leda till prematur förlossning? Enligt henne är det många som är sjukskrivna för detta och många i min situation som varit det ett tag och bara vilat. Jag är rastlös och har en hög smärttröskel, men jag vill ju såklart inte riskera något för mig och bebisen. Ska tilläggas att jag har någon form av gravid ishias också och så den obligatoriska foglossningen, men jag gillar inte att klaga och biter ihop in i det sista...

Vad jag har läst är det ganska svårt att bli sjukskriven när man är gravid och det är väl därför jag drar mig lite...

Någon i samma sits? Tacksam för svar hur det gått för er andra, blev ni sjukskrivna? Fick ni ersättning från försäkringskassan?

Hälsn Lotta

• Svar på tråden Sammandragningar v. 26
  • Pson1977

Jag fick sammandragningar i v28 som påverkade livmodertappen. Blev sjukskriven 100% i 3v och nu har jag fått 50% till det är dags. Jag har (än så länge iaf) fått ersättning från FK.

• isacalbin

Jag har haft mycket sammandragningar sen vecka 22 ca, livmodertappen är inte påverkad alls nu i vecka 31 läkaren sa bara att jag skulle dra ner på tempot men ingen sjukskrivning :)

• Sallysally

Har haft mycke sd sedan v 22... Tappen blev ej påverkad men har haft det jobbigt att röra mig osv. Varit endel sjukskekiven.

• Flickan och kråkan

Jag skulle tro att hon tar det säkra för det osäkra. Jag skulle inte oroa mig om jag vore du. Jag har haft massor med täta sammandragningar med alla tre barnen från ungefär mitten av graviditeten. Med första barnet blev jag orolig för dem i v.21 då de kom väldigt ofta och drog i rejält. Fick tapp kollad och ingen påverkan. Jobbade heltid ända fram till förlossningen. Mina barn har fötts i v.37+2, v.37+6 och v.40+1. Sista barnet hade jag mest sammandragningar med och massor med onda förvärkar från v.30. Aldrig varit sjukskriven.

Oroa dig inte i förväg. Sammandragningar är vanligtvis helt normalt . Bra att kolla uvi och gbs också då infektioner kan trigga onda sammandragningar.

• lottaas

Tack för alla svar. Har fått en Kåvepenin kur för UVI som förvisso inte gett några symptom men i förbyggande syfte. Var och lämnade nytt urinprov idag så vi får se vad det säger. Blir pencillinbehandling vid förlossning för att barnet inte ska påverkas eller bli smittat. Ska också träffa läkaren på torsdag nästa vecka så får vi se vad hon säger.

Men som sagt, jag är lite för rastlös för att bara vila och ta det lugnt, kanske ändå ska försöka lyssna på min kropp för en gång skull och inte ånga på i 190..

Trevlig helg till er alla!

Svar på tråden Sammandragningar v. 26