• Anonym (Rådvill)

Pappan vill skriva över vårdnaden

Men jag är osäker på om jag verkligen vill gå med på det. Vad är fördelen med ensam förutom att jag kan ta alla beslut själv? Vad kan man kräva vid gemensam vårdnad???

• Svar på tråden Pappan vill skriva över vårdnaden
  • Anonym (?)
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-04-10 07:56:20 följande:
    Men jag är osäker på om jag verkligen vill gå med på det. Vad är fördelen med ensam förutom att jag kan ta alla beslut själv? Vad kan man kräva vid gemensam vårdnad???
    Juridiskt kan du inte göra ngt.
    Vill pappan inte ha vårdnaden, 50 %, kan du inte göra ngt.
    Alla beslut kan du inte ta, men det flesta.

Se till att få ett underhåll som är mer än de lagstadgade !
    F-kassan kan hjälpa dig att räkna ut vad du kan få.
    Du måste via skatteverket ta reda på de senaste tre årens inkomster och uppge.

Kan även stämma honom på ett underhåll, men då måste du ha ett juridiskt biträde om inte kör de över dig .
  • Anonym (kunnig)

Haha stämma för underhåll. Ja då måste pappa verkligen vara högpresterande >45k i månaden. Vilka idiotsvar man får på familjeliv.

Vad händer om du bor kvar i Sverige och har ensam vårdnad? Ja inte mycket. Du står helt själv för alla beslut. Du får också ett ökat ansvar för att barnet träffar sin umgängesförälder (får en sk vardaglig kontakt) men i praktiken innebär det ingenting om inte den andra föräldern är intresserad av att träffa barnet.

• Kjell2
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-04-10 07:56:20 följande:

Det pappan ger upp när han ger upp vårdnaden är rätten att ta beslut om barnet och att få information från myndigheter.

Vårdnaden hänger inte direkt ihop med saker som umgänge och underhåll.

Finns inga direkt nackdelar för dig. Det kan bli lite trassligt om t ex du och kanske även  barnet blir allvarligt skadade i en olycka. Då du inte kan fatta beslut om barnet och pappan inte får kommer någon annan få ta beslut,

Det finns ingen större skillnad vad du formellt kan kräva av pappan mer än du kan idag vid GV, 
  • Anonym (?)
    Anonym (kunnig) skrev 2014-04-10 09:08:42 följande:
    Haha stämma för underhåll. Ja då måste pappa verkligen vara högpresterande >45k i månaden. Vilka idiotsvar man får på familjeliv.

Vad händer om du bor kvar i Sverige och har ensam vårdnad? Ja inte mycket. Du står helt själv för alla beslut. Du får också ett ökat ansvar för att barnet träffar sin umgängesförälder (får en sk vardaglig kontakt) men i praktiken innebär det ingenting om inte den andra föräldern är intresserad av att träffa barnet.
    45 000 är inte höginkomsttagare idag.
    Du verkar ha tomtar på loftet när du kommenterar på de där sättet.

Finns det möjlighet till ersättning och motparten ej går med frivilligt går man in med en stämning, lätt och enkelt, för oss som vet !
  • Anonym (?)
    Anonym (kunnig) skrev 2014-04-10 09:15:09 följande:
    Därav skrev jag ÖVER 45k. Det är dina dumskalletomtar som spökar på ditt loft. Gå klart grundskolan innan du börjar kommentera på famil
    Ge råd som skapar mer konflikter i en redan bräcklig vardag för någon random person på internet, hoppas du råkar ut för samma skit som du försöker skapa hörru.
    Undra på att det sker skilsmässor med personer som dig.

Ha en bra dag lilla putte.
  • Anonym (kunnig)
    Anonym (?) skrev 2014-04-10 09:23:48 följande:
    Undra på att det sker skilsmässor med personer som dig.

Ha en bra dag lilla putte.
    karma for your will be the bitch, not only a bitch.
  • Anonym (Underhåll)

Klart man kan stämma på underhåll även om den andra föräldern inte har höginkomst. Jag stämde mitt barns pappa på underhåll då han aldrig betalat en krona för vårt barn. Tingsrätten dömde honom att betala retroaktivt underhåll för 2 år. Mitt råd är att kontakta en bra familjerätts advokat ( om du har hemförsäkring täcker den ibland advokat kostnader). Min advokat hjälpte mig jätte mycket, inte bara med underhåll men även med råd angående vårdnad, testamente mm. Lycka till!

• SupersurasunkSara

Varför detta tjafs om underhåll? TS frågar inte om det.

TS, du kan inte kräva något alls vid gemensam vårdnad.Vill inte pappan träffa barnet så måste han inte.

• Anonym (P)
    Anonym (Underhåll) skrev 2014-04-10 09:34:36 följande:
    Klart man kan stämma på underhåll även om den andra föräldern inte har höginkomst. Jag stämde mitt barns pappa på underhåll då han aldrig betalat en krona för vårt barn. Tingsrätten dömde honom att betala retroaktivt underhåll för 2 år. Mitt råd är att kontakta en bra familjerätts advokat ( om du har hemförsäkring täcker den ibland advokat kostnader). Min advokat hjälpte mig jätte mycket, inte bara med underhåll men även med råd angående vårdnad, testamente mm. Lycka till!
    Det beror på barnets ålder och barnets kostnader också...
  • Anonym (Rådvill)

Underhåll får man ju iaf! Å du kan ansöka om 1 månad tbx på fk! Men det var inget jag undrade om öht! Utan kan JAG vid gemensamvårdnad KRÄVA MER än ensamvårdnad & isf vad. Med andra ord vad skiljer sig i vad jag kan gör å inte göra!!!!

Svar på tråden Pappan vill skriva över vårdnaden