• Valkyria75

Sluta med napp

Igår gav vår 3-åring upp sina nappar. Det var planerat sedan en tid tillbaka och vi har pratat mycket om det så han skulle kunna förbereda sig.
    Men första natten var jättetuff! Han vaknade flera gånger och raseriutbrotten varvades med desperata tårar. Vi tröstade så gott det gick och fanns hela tiden nära och försökte ge trygghet.
    Men nu fasar jag för natten framför oss... Är det verkligen rätt att han ska behöva lida så? Alla säger att man ska stå på sig och att det går över fort, men det känns bara så fel :(
    Någon som har något bra tips?

• Svar på tråden Sluta med napp
  • peccavi

Tycker att ni ska stå på er. Det är ni som är tryggheten nu.. Om ni står på er och förklarar för honom så kommer han lita på er och detta går över. Om ni är trygga i detta så blir han också trygg. Det sämsta ni kan göra är att börja tveka och ge honom nappen ändå. Han behöver inte nappen, han behöver er Har han fått göra nåt som "belöning" för att slutat med napp? Det kan ju vara en morot annars.
    Lycka till! Har själv en snart treåring som slutat med napp nyss, det gick fint men han frågar efter den varje gång han ska sova och nu är det snart tre veckor sen vi slutade

• bultenrostar

Med bestämd hand tar Du napparna och slänger dom åt helvete, sedan har du en genomgång om hur orättvis världen är så det inte blir några missförstånd senare under uppväxten där det kan påstås att det finns rättvisa.

• krompa

När vårt mellanbarn släppte sina nappar blev gosedjur viktiga för honom. Kanske ska ni titta på ett nytt gosedjur som han kan få välja ut.

• Valkyria75

Ja han har fått en studsmatta som han är jätteglad för på dagen. Men under natten och nu ikväll så ville han ge bort den sa han... Och vi har valt ett av gosedjuren att ha i sängen.

Så det gäller väl bara att stå ut, och förhoppningsvis blir det fort bättre.

• Silversaga

Min pojke blir tre nu den 20 sedan i höstas har vi pratat om att napparna smakar illa när man blir 3år. Så natten till hans treårsdag så penslas det ett medel på napparna som man har på naglarna när man ska sluta bita på dom. :) då gäller det att man hittat alla nappar som kan tänkas ligga gömda i alla vrår. Vi har sagt att han får ta med napparna till leksaksaffären och köpa sig något för napparna :) vi hoppas på att det blir en smärtfri övergång. Det fungerade toppen för min systerdotter när hon slutade. Det svåra är ju att de blir ett beroende och trygghet med napp så hur väl medvetna och de är med på det man säger på så tror jag att det är som abstinens på kvällen då de ska sova. Man får ha tålamod och inte ge sig hur svårt det än är. Man får gå och gråta en skvätt på toa ;)

Svar på tråden Sluta med napp