mammalovis skrev 2014-04-09 18:16:25 följande:
Det låter som att du är ensamstående, om det bara är dig han väcker. Vad skulle hända om han fick ha sin säng i ditt rum ett tag, alternativt du har madrass i hans rum, så kunde han kanske bara se dig vara där och slipper öppna sovrumsdörren och du blir väckt. Kanske vågar han då lättare somna om själv igen.
Jag är också lättväckt, men av sambon som gärna lägger sig framåt 2-3. Då det var ohållbart i kombination med amning valde han att sova på soffan för att få behålla sina sena nattvanor ...
Sedan framgår det inte hur gammal pojken är, men jag gissar på 4 år, då mardrömmarna och bearbetningen av dagen är stor och fantasin riklig.
Vad gäller tiden går det ju ställa en klocka och säga att den ska ringa innan man går upp. Tyvärr varar ju inte mörkret på mornarna som argument så länge till. Sedan finns det ju ögonklockor man kan ställa sov- och uppstigningstid på. När t ex apan stängt ögonen så ska man fortsätta sova, när ögonen är öppna är det morgon.
Sedan är det väl en fas som med så mycket annat. Alternativet är ju att fråga honom vad som skulle kunna hjälpa honom att sova vidare/somna om. Barn är ofta kloka och kan komma med idéer om de är lite äldre.
Min make jobbar på annan ort,när han är hemma så är även storebrodern hemma. Storebroderns säng står i samma rum som sonens,kunde iofs lägga mig där i några nätter,men troligtvis kommer sonen vilja krypa ner i samma säng och väcka mig då!
Han är 6 år och det stämmer nog att det började med mardrömmar och sånt för ca 2 årsen.
Han har en klocka som ringer varje vardagsmorgon,men ibland vaknar han och är pigg före den!Funderar nästan på att han kanske behöver mindre sömn,därav piggheten..
Ska försöka prata med han och se om han har nåt eget förslag på att somna om själv