• whitestar

Sonen väcker mig varje natt,såå trött!

Jag behöver hjälp med att få sonen att sova i sin egen säng hela natten.Jag är oerhört lättväckt och lika svårt att somna om,varje natt kommer sonen och lägger sig i min säng.Han säger att han drömt mardrömmar/sängen är oskön/han trodde det var morgon och är pigg.Jag klarar inte av att ha han hela natten i sängen heller då han rör sig så oerhört mycket!Sonen har bara en våningssäng och ska väl byta snart men just nu funkar det inte!Har erbjudit han att prova sova i sin storebrors säng som står tom för tillfället men han vägrar!Vad gör man??*suck*
    Jag har hotat,vädjat,belönat men inget hjälper!varje natt kommer han och väcker mig hur tyst han än smyger,bara att han öppnar sovrumsdörren väcker mig!sen kan jag inte somna om och sen är jag jättetrött om dagarna,Helgerna går bättre då jag kan sova ut om morgnarna
    Tips och Råd?

• Svar på tråden Sonen väcker mig varje natt,såå trött!
  • E Maria

Vi har en 160-säng och en 120-säng som vi satt ihop. Det ger gott om plats när dottern kommer ut o vill sova hos oss.. Skulle ni kunna göra nåt sånt? Större säng och att han kanske får sova där en period från start, så kanske du kan få lite energi efter några nätters sömn? Hur gammal är han?

• Natulcien

Kan du inte lägga in en madrass på golvet i ditt rum då, så störs du i alla fall inte av att han rör sig..?

• mammalovis

Det låter som att du är ensamstående, om det bara är dig han väcker. Vad skulle hända om han fick ha sin säng i ditt rum ett tag, alternativt du har madrass i hans rum, så kunde han kanske bara se dig vara där och slipper öppna sovrumsdörren och du blir väckt. Kanske vågar han då lättare somna om själv igen.

Jag är också lättväckt, men av sambon som gärna lägger sig framåt 2-3. Då det var ohållbart i kombination med amning valde han att sova på soffan för att få behålla sina sena nattvanor ...

Sedan framgår det inte hur gammal pojken är, men jag gissar på 4 år, då mardrömmarna och bearbetningen av dagen är stor och fantasin riklig.

Vad gäller tiden går det ju ställa en klocka och säga att den ska ringa innan man går upp. Tyvärr varar ju inte mörkret på mornarna som argument så länge till. Sedan finns det ju ögonklockor man kan ställa sov- och uppstigningstid på. När t ex apan stängt ögonen så ska man fortsätta sova, när ögonen är öppna är det morgon.

Sedan är det väl en fas som med så mycket annat. Alternativet är ju att fråga honom vad som skulle kunna hjälpa honom att sova vidare/somna om. Barn är ofta kloka och kan komma med idéer om de är lite äldre.

• Queenie70

Belöningssystem kanske. Varje natt i egen säng = guldstjärna. Tillsammans med mycket pepp OCH att du ger honom strategier för att klara att stanna i sängen. OM han är mogen vill säga. Kanske behöver han bara att du följer med honom tillbaks till rummet och stoppar om honom så du sen kan sova ensam resten av natten. Mitt bästa tips är nog annars att helt enkelt flytta in hans säng till ditt rum.

• whitestar
    E Maria skrev 2014-04-09 18:14:43 följande:
    Vi har en 160-säng och en 120-säng som vi satt ihop. Det ger gott om plats när dottern kommer ut o vill sova hos oss.. Skulle ni kunna göra nåt sånt? Större säng och att han kanske får sova där en period från start, så kanske du kan få lite energi efter några nätters sömn? Hur gammal är han?
    Jag sover i en dubbelsäng,men det spelar ingen roll att han ligger och sover i andra änden av den,antingen så rullar han in i sängbordet eller så rullar han över på mig.Han är 6 år gammal
  • whitestar
    Natulcien skrev 2014-04-09 18:16:22 följande:
    Kan du inte lägga in en madrass på golvet i ditt rum då, så störs du i alla fall inte av att han rör sig..?
    Ryms ingen madrass i vårat sovrum:/
  • Queenie70
    whitestar skrev 2014-04-09 18:20:02 följande:
    Ryms ingen madrass i vårat sovrum:/

Då kanske du kan ha madrass i barnets rum...
  • whitestar
    mammalovis skrev 2014-04-09 18:16:25 följande:
    Det låter som att du är ensamstående, om det bara är dig han väcker. Vad skulle hända om han fick ha sin säng i ditt rum ett tag, alternativt du har madrass i hans rum, så kunde han kanske bara se dig vara där och slipper öppna sovrumsdörren och du blir väckt. Kanske vågar han då lättare somna om själv igen.

Jag är också lättväckt, men av sambon som gärna lägger sig framåt 2-3. Då det var ohållbart i kombination med amning valde han att sova på soffan för att få behålla sina sena nattvanor ...

Sedan framgår det inte hur gammal pojken är, men jag gissar på 4 år, då mardrömmarna och bearbetningen av dagen är stor och fantasin riklig.

Vad gäller tiden går det ju ställa en klocka och säga att den ska ringa innan man går upp. Tyvärr varar ju inte mörkret på mornarna som argument så länge till. Sedan finns det ju ögonklockor man kan ställa sov- och uppstigningstid på. När t ex apan stängt ögonen så ska man fortsätta sova, när ögonen är öppna är det morgon.

Sedan är det väl en fas som med så mycket annat. Alternativet är ju att fråga honom vad som skulle kunna hjälpa honom att sova vidare/somna om. Barn är ofta kloka och kan komma med idéer om de är lite äldre.
    Min make jobbar på annan ort,när han är hemma så är även storebrodern hemma. Storebroderns säng står i samma rum som sonens,kunde iofs lägga mig där i några nätter,men troligtvis kommer sonen vilja krypa ner i samma säng och väcka mig då!
    Han är 6 år och det stämmer nog att det började med mardrömmar och sånt för ca 2 årsen.
    Han har en klocka som ringer varje vardagsmorgon,men ibland vaknar han och är pigg före den!Funderar nästan på att han kanske behöver mindre sömn,därav piggheten..
    Ska försöka prata med han och se om han har nåt eget förslag på att somna om själv
  • whitestar
    Queenie70 skrev 2014-04-09 18:21:48 följande:

Då kanske du kan ha madrass i barnets rum...
    Har ju som sagt en säng därinne att tillgå:)kanske provar sova där nån natt och ser om det blir bättre
  • whitestar

Ändrade planer,frågade sonen vilken som var största orsaken till att han kommer på nätterna,han tycker våningssängen är för trång!Och ja,den är lite trång.men vi håller på och bygger ett nytt sovrum så barnen ska få varsina rum,innan dess blir det ingen ny säng!Men jag har lyckats övertala han att prova sova i sin storebrors säng som är större,ska bädda och göra mysigt så kanske han trivs där!

• mammalovis

Om du kan lära honom digital klocka så kan du ju påvisa att om klockan står på säg 7 eller 8 eller vad som är lämpligt så får han gå upp och leka tyst på sitt rum.

Blir det någon skillnad när storebror och pappa är hemma eller vandrar han lika mycket då?

Vi har också kört på varianten att följa med tillbaks till den egna sängen för det är där man sover, även om det innebär att jag vaknar till mer. Ibland orkar jag inte, men då får det gå.

Hade han varit hjälpt av en nattlampa?

• whitestar
    mammalovis skrev 2014-04-09 18:37:41 följande:
    Om du kan lära honom digital klocka så kan du ju påvisa att om klockan står på säg 7 eller 8 eller vad som är lämpligt så får han gå upp och leka tyst på sitt rum.

Blir det någon skillnad när storebror och pappa är hemma eller vandrar han lika mycket då?

Vi har också kört på varianten att följa med tillbaks till den egna sängen för det är där man sover, även om det innebär att jag vaknar till mer. Ibland orkar jag inte, men då får det gå.

Hade han varit hjälpt av en nattlampa?
    Jo,han vet att han inte får kliva upp före 7och han har en digital klocka,men ibland vaknar han tidigare och är pigg och om det är ljust ute så kommer han över ändå
    När dom andra är hemma så går det bra,då har han sällskap av storebror i rummet!fast då blir storebror störd eftersom han är ännu känsligare än mig!Vi bor inte optimalt just nu,men ska bygga ut.
    Han har redan nattlampa,fast den lyser inte så starkt,han är ju lite mörkrädd så skulle kanske blivit hjälpt av en med mer ljus
    Men nu har jag då bäddat i hans storebrors säng och gjort det mysigt så nu är han inne på att sova i den.Får se om det blir bättre sömn då.Vi kanske får flytta på soffan under våningssängen så vi får rum med en större säng om det kan hjälpa!
  • whitestar

Kan uppdatera läget så här 2 nätter senare:)Han har sovit 2 nätter i storebrors säng och sovit där hela nätterna!Men idag så önskade han få lägga sig i sin egen säng för han tyckte inte om att sova i storebrors säng av nån anledning.I gengäld lovade han att han skulle stanna kvar i sin säng hela natten(hans ord,inget jag krävde).så får hoppas att det funkar! Min man kommer ju ändå hem snart till påsk så storebror vill nog ha sin säng ifred då:)Men jag har ju fått sova ut lite nu,och snart kommer avlösningen,jippie!

Svar på tråden Sonen väcker mig varje natt,såå trött!