• ugnspannkakan

godis och LCHF

Hej!
    Jag har börjat äta enligt LCHF och det funkar bra för mig, blir mycket mer mätt med fett än med kolhydrater. Jag använder inte LCHF som en bantningsmetod(även om jag skulle se det som ett plus om jag gick ned i vikt), utan som ett sätt att leva ett mer hälsosamt liv och iallafall inte lägga på mig mer.
    Nu till saken, jag har ett stort sötsug och äter en del godis och sötsaker, även nu efter att jag börjat med LCHF, även om det blivit bättre. Om man "unnar sig" en del godis och glass exempelvis, är hela poängen med LCHF förstörd? Eller är det ändå bättre att äta fettrikt och kolhydratsnålt vid måltiderna, även om det blir lite godis ibland?

• Svar på tråden godis och LCHF
  • Duckan

Nu äter inte jag LCHF, men det låter lite motsägelsefullt ja. Finns stevia-sötade grejer som jag antar är bättre då ur LCHF-synpunkt.

• Fjärilslarv

du kan ju göra eget LCHF- godis.

• ugnspannkakan

Mest ljus choklad tyvärr... samt en del annat godis med för mycket kolhydrater i :/

Jag vet att själva godiskonsumtionen inte är optimal, men frågan är snarare om mina andra ansträngningar med kosten är "förgäves" eller om det ändå är bättre att äta LCHF och godis än kolhydratkost och godis.

• Duckan

Mycket fett och socker, det låter väl si så där om du vill hålla vikten.

• Tonårsmamman1
    ugnspannkakan skrev 2014-04-09 15:45:35 följande:

Mest ljus choklad tyvärr... samt en del annat godis med för mycket kolhydrater i :/

Jag vet att själva godiskonsumtionen inte är optimal, men frågan är snarare om mina andra ansträngningar med kosten är "förgäves" eller om det ändå är bättre att äta LCHF och godis än kolhydratkost och godis.

Ja, ditt alternativ är bättre, tycker jag, men inte det bästa.  Det är bättre att äta bra mat (mindre kolhydrater) och godis än dålig mat (mkt kolhydrater) och godis.

Upplever du inte att sötsuget försvinner?
  • Sezzie

Jag säger såhär; ur hälsosynpunkt är det ju bättre att äta LCHF & "unna" sig än att äta massa pasta & mjölat. Men du kommer med största sannolikhet inte heller tappa speciellt mkt pga blodsockersvängningar.

Bäst är att göra "slut" med sockerboven- även om det är svårt. Att vara strikt ett par veckor brukar fungera för de flesta.

Vill man ändå ha godis ibland så är det ju bättre med mörk choklad, nötter, eget "godis" eller kokosflarn som jag fått "pippi" på den senaste tiden.

Sen vet jag inte hur strikt du är i övrigt, hur ofta du "unnar" dig eller vad som triggar Jag är sockermissbrukare & triggas av det mesta. Jag kan inte äta LCHF bakverk, 70%-ig choklad, frukt eller cashewnötter utan att mitt sockerberoende slår till...

• ugnspannkakan
    Tonårsmamman1 skrev 2014-04-09 15:50:02 följande:
    Ja, ditt alternativ är bättre, tycker jag, men inte det bästa.  Det är bättre att äta bra mat (mindre kolhydrater) och godis än dålig mat (mkt kolhydrater) och godis.

Upplever du inte att sötsuget försvinner?
    Jo, det är mycket bättre nu. Innan behövde jag något sött typ varje dag och det vattnades i munnen bara jag gick förbi godishyllan.
    Har dock fortfarande ett visst sötsug och äter choklad(ljus) kanske två gånger i veckan, plus glass när vi äter det här hemma, vilket är kanske varannan vecka.
    Att tappa vikt är inte så viktigt, det viktigaste är att det är något sånär hälsosamt och att jag iallafall inte går upp mer. Men att göra slut med sockret helt är jag inte riktigt beredd att göra, men jag har redan börjat byta ut det mesta av lördagssötsakerna mot LCHF-desserter och bakelser exempelvis.
  • Gladskit

Du kommer aldrig få din kropp att börja bränna fett om du inte kapar kolhydraterna. Och kombinationen kolhydrater OCH fett är inte alls bra. Det är ju den man vill komma ifrån när man kör LCHF. Poängen med det går ju lite om intet. Om man ska jämföra kolhydrat och kolhydrat exempelvis, du undviker potatis och morötter men äter ljus choklad? Du undviker pasta till köttfärssåsen men äter glass med familjen? Man får liksom välja sina kolhydrater litegrann.

Är det sockerbehovet och suget du vill bli av med så skulle jag kört strikt ett par veckor för att bli av med suget helt och känna hur kroppen ställer om sig. Annars kanske någon mer liberal form kan funka för dig, typ GI? Mer grönsaker och långsamma kolisar?

• ugnspannkakan
    Gladskit skrev 2014-04-10 11:29:14 följande:
    Du kommer aldrig få din kropp att börja bränna fett om du inte kapar kolhydraterna. Och kombinationen kolhydrater OCH fett är inte alls bra. Det är ju den man vill komma ifrån när man kör LCHF. Poängen med det går ju lite om intet. Om man ska jämföra kolhydrat och kolhydrat exempelvis, du undviker potatis och morötter men äter ljus choklad? Du undviker pasta till köttfärssåsen men äter glass med familjen? Man får liksom välja sina kolhydrater litegrann.

Är det sockerbehovet och suget du vill bli av med så skulle jag kört strikt ett par veckor för att bli av med suget helt och känna hur kroppen ställer om sig. Annars kanske någon mer liberal form kan funka för dig, typ GI? Mer grönsaker och långsamma kolisar?
    Det går inte riktigt att jämföra pasta och potatis med ljus choklad. Det senare äter jag ungefär två gånger i veckan och det tidigare åt jag förut två gånger om dagen.
  • Gladskit
    ugnspannkakan skrev 2014-04-10 17:33:39 följande:
    Det går inte riktigt att jämföra pasta och potatis med ljus choklad. Det senare äter jag ungefär två gånger i veckan och det tidigare åt jag förut två gånger om dagen.

Nu tog  jag bara det som exempel. Men du förstår kanske vad jag menar.
    Jag personligen tror inte man vinner så mycket på att dra ner på kolhydrater som ändå är MAT (frukt, grönsaker, vete, havre, fullkornsprodukter, ris, potatis) och sedan unna sig LCHF-desserter, godis och glass.
    Då kanske man hellre bör föra in just frukt och mer grönsaker om man vill ha mer kolisar i sin kosthållning, inte godis. Men vi är alla olika och alla måste hitta ett sätt som funkar för dem!
Svar på tråden godis och LCHF