• Renesme

Evig väntan

Jag undrar om det finns någon mer i liknande sits. Är 25 år och frisk (vad jag vet). Nu har jag och min sambo har försökt i mer än ett halvår och inget händer. Han är mycket äldre 33 år kan det inverka? Jag har ätit folsyra i 8 månader och även Vitamintabletter. Nu har jag kört naturpreparatet Borago fram till ÄL, vi får se om det fungerar. Tidigare har jag gjort massor av negativa gravtester och börjar nu fundera på om något är fel (att vi inte är kompatibla). Jag ska ställa oss i kö för utredning efter sommaren. Jag har redan köpt massa babygrejer, säng, kläder, leksaker, nappar och skötbord men nu känns det som att vi aldrig kommer få användning av det…Gråter

BIM 16/4

• Svar på tråden Evig väntan
  • sussana

Hej. Förstå dig precis. Jag och min sambo försökte 7 månader innan vi blev gravida vi båda är 25 år. Mina vänner som är 22 och 25 har försökt 9 månader. Dom ha inte ännu fått lyckan. Dock så sa dom på cesam till mig när jag sa att jag skulle sluta med preventivmedel att antingen bli du det direkt eller så tar de upp till 1 år för alla hormoner att gå ur kroppen. Jag tro att för dig så har nog din egna cirkel gått igång än. Tro det är som det ska. Du bli kanske stressad av allt du redan köpt? Ska sanningen fram så blev vi märkligt nog gravida när sambons pappa log på sjukhuset med allvarliga hjärtproblem. Så tro mycket på att man inte ska tänka på när man har ägglossning osv. All lycka till er

• Renesme

Grattis till er!

Ja det kan nog vara som du säger, men att inte tänka på det är lättare sagt än gjort. Det känns som att desto längre tid som går desto mer tänker jag på det. Jag har inte berättat för någon att vi försöker men det är så svårt när det är det man tänker på 24-7.

• Mymmlan

Det är skitjobbigt men ändå väldigt vanligt att det tar upp till ett år.

Försök att inte stressa över det. Lätt att säga svårt att göra

Har i provat ÄL tester? Annars strunta i ÄL och bara go at it typ varannan dag i en månad eller två, utan tidspress.

Klart ni kommer ha nytta av era grejer! Hans ålder spelar ingen roll och skulle det vara så att det kommer till utredning och det är någon komplikation så finns ku Ivf som blir allt bättre!

Lycka till!

• Pimpinellan

Dryga halvåret räknas som fullkomligt normalt och inte alls svårt att få barn. Evig väntan,ursäkta mig,men då förväntar jag mig minst flera års försök. F.ö påverkar inte tänkandet ett enda jota,det är ju fruktansvärt att påstå för det blir ungefär som att säga "skyll dig själv,du har tänkt fel"!  Är båda fertila blir man gravid inom 1,5 år i regel,sen kan man söka hjälp.

• Mawliiin

Vi försökte i 11 månader innan jag blev gravid, jag var jätte stressad över det. Men när jag sen hade kopplat bort tankarna att jag måste bli gravid så gick det:)

Åt p-piller innan, så det kan ha påverkat att det inte blev något tidigare, som sagt det sägs att det tar ett tag innan alls hormoner är ute ur kroppen:)

Nu är jag i vecka 35 och väntar på våran tös:)

Lycka till och försök att slappna av( lättare sagt än gjort) men försök att inte tänka på de för mycket, utan ta det som de kommer:)

• Renesme
    Pimpinellan skrev 2014-04-09 13:03:27 följande:
    Dryga halvåret räknas som fullkomligt normalt och inte alls svårt att få barn. Evig väntan,ursäkta mig,men då förväntar jag mig minst flera års försök. F.ö påverkar inte tänkandet ett enda jota,det är ju fruktansvärt att påstå för det blir ungefär som att säga "skyll dig själv,du har tänkt fel"!  Är båda fertila blir man gravid inom 1,5 år i regel,sen kan man söka hjälp.
    Jag håller med, evighet är mer än 6 månader men för mig just nu kunde det lika gärna varit flera år. För om man tänker på att bli gravid hela tiden känns tiden "evig". Jag vet att det kan ta år att bli gravid men jag är också medveten om att risken för ofrivillig barnlöshet ökar med stigande ålder. Vi kommer försöka ett år men sedan vill jag göra en utredning.  Har vänner som har kämpat med barnlöshet länge och de rekommenderar att vi ska kolla upp oss för det kan hända att vi kommer behöva IVF eller hormonbehandling, för IVF är det bra att vara så ung som möjligt.
  • Renesme
    Mawliiin skrev 2014-04-09 13:04:12 följande:
    Vi försökte i 11 månader innan jag blev gravid, jag var jätte stressad över det. Men när jag sen hade kopplat bort tankarna att jag måste bli gravid så gick det:)
    Åt p-piller innan, så det kan ha påverkat att det inte blev något tidigare, som sagt det sägs att det tar ett tag innan alls hormoner är ute ur kroppen:)
    Nu är jag i vecka 35 och väntar på våran tös:)

Lycka till och försök att slappna av( lättare sagt än gjort) men försök att inte tänka på de för mycket, utan ta det som de kommer:)
    Åhh vad roligt för er! Grattis!Glad
    Jag ska försöka att fokusera på annat, de är mycket med mina universitetsstudier nu så jag kan fokusera på dom lite ist. Men det värsta är nog när folk frågar ska inte ni skaffa barn snart? och jag får ljuga och säga att inte är redo (fast vi kämpar så mycket). Jag vill inte berätta om det här jag tycker att det är så jobbigt att inget händer. Jag tänker på när man var liten och trodde att det skulle vara så lätt att bli gravid, det var allt man hörde om i skolan inte att många faktiskt kan ha lite svårigheter med babyverkstan. 
  • Renesme
    sussana skrev 2014-04-09 12:25:15 följande:
    M det gör man verkligen. Dygnet runt. All lycka till er
    Tack, ja vi får kämpa på och hålla modet uppe.
  • Mawliiin
    Renesme skrev 2014-04-09 21:42:13 följande:
    Åhh vad roligt för er! Grattis!Glad
    Jag ska försöka att fokusera på annat, de är mycket med mina universitetsstudier nu så jag kan fokusera på dom lite ist. Men det värsta är nog när folk frågar ska inte ni skaffa barn snart? och jag får ljuga och säga att inte är redo (fast vi kämpar så mycket). Jag vill inte berätta om det här jag tycker att det är så jobbigt att inget händer. Jag tänker på när man var liten och trodde att det skulle vara så lätt att bli gravid, det var allt man hörde om i skolan inte att många faktiskt kan ha lite svårigheter med babyverkstan. 
    Jag vet hur de är;/ det är jätte jobbigt psykiskt, det blir sån press !

Men skönt att du får lite annat att tänka på i alla fall:) det kommer gå bra skall du se!!:)
  • Renesme
    Mymmlan skrev 2014-04-09 12:25:21 följande:
    Det är skitjobbigt men ändå väldigt vanligt att det tar upp till ett år.

Försök att inte stressa över det. Lätt att säga svårt att göra
    Har i provat ÄL tester? Annars strunta i ÄL och bara go at it typ varannan dag i en månad eller två, utan tidspress.

Klart ni kommer ha nytta av era grejer! Hans ålder spelar ingen roll och skulle det vara så att det kommer till utredning och det är någon komplikation så finns ku Ivf som blir allt bättre!

Lycka till!
    tack för stödet. Nej har faktiskt inte testat ÄL-stickor, har haft fullt upp med gravtest hehe. Jag tänker att jag känner när jag har ÄL (ont nere i magen som strålar ut mot ljumskarna), ser på sekret och märker på sexlust. Men jag blir ju inte med barn så jag kanske borde köpa det. Man testar från dag 8 i cykeln till man får en stegring va? Har du testat? Har det fungerat för er?
  • Mymmlan

Har en kompis som försökte ett år utan resultat och tog sig på första försöket med ÄL-test. Värt att provs lycka till!

Svar på tråden Evig väntan