• arneas

Finns denna barnvagn?

Vi har tyvärr vi inga barn ännu men hoppas på att de blir förändring med de inom kort.
    Har dock funderat lite i barnvagnstankar :)
    Allt med barnvagnar lär ju va en djungel och frågan är om de ja söker finns.
    En barnvagn med fasta framhjul men rörliga bakhjul.
    Kanske är de någon här som har mer koll än mig.

• Svar på tråden Finns denna barnvagn?
  • Mammatillw

Men det kändes otroligt osäkert med en sån vagn.. Får jag fråga vad vitsen med det skulle vara?

• Nathalie1992

Kan man inte justera handtaget på någon emmaljunga vagn har jag för mig? Alltså att swivelhjulen hamnar bak och de fasta där fram...jag har för mig att jag har sett/läst det iallafall, men jag kan ju ha fel :)

• Duckan

På Buggaboon kan du svänga om så hjulen byter plats. Sjukt jobbigt att köra vagnen så dock.

• arneas
    Mammatillw skrev 2014-04-09 10:42:30 följande:
    Men det kändes otroligt osäkert med en sån vagn.. Får jag fråga vad vitsen med det skulle vara?
    Varför skulle de vara osäkert?
    Har ju ingen direkt erfarenhet.
    Tänker att den dels inte drar iväg åt någon sida som de bör göra med helt lösa hjul. Och med 4 fasta hjul måste man ju lyfta för att svänga.
    Om de är fasta fram och lösa bak behöver man ju bara vrida.
    Kom på idén när ja körde en kundvagns som var så :)

Kan även tillägga att en av oss sitter i rullstol och ska man då skjuta på en vagn med en hand blir de svårare att både lyfta för att svänga eller att svänga rätt om den drar iväg av sig själv.
  • Ramborg

Jag har en Phil and teds trehjuling. Även när jag har båda barnen i den kör man den lätt med en hand tex inne i en affär. Jag föreslår att ni provkör en trehjuling.

42.
  • Mammatillw

Nja, för mig låter det bara konstigt.. Okej,' men en trehjuling kanske vore något? Sen är våran Emmaljunga nitro otroligt lätt körd, du måste inte trycka ner hela vagnen för att vända håll, svänger lätt med en hand.

• arneas
    Ramborg skrev 2014-04-09 10:55:38 följande:
    Jag har en Phil and teds trehjuling. Även när jag har båda barnen i den kör man den lätt med en hand tex inne i en affär. Jag föreslår att ni provkör en trehjuling.
    Tack för tipset. Vi kommer nog att försöka testa så mycket som möjligt när de väl är dags.
    Men just nu är ja intresserad av att se om de kan finnas någon vagn som är som ja tänkt.
    De handlar inte så mycket om att vagnen i sig ska vara lätt att köra. När man sitter i en annan höjd, och samtidigt ska köra rullstolen med en hand och skjuta på vagnen med den andra så måste den gå helt rakt, och kraften finns inte att lyfta vagnen för att svänga.
    När vi av en slump hittade en kundvagns om var så kändes de så naturligt och enkelt att köra den. Tidigare kundvagnar drar alltid iväg åt olika håll då alla 4 hjulen brukar svänga.
    Har testat "vanliga" barnvagnar med 4 fasta hjul och de går bra så länge man bara ska rakt fram men att svänga blir problem så tror de ja tänker på skulle kunna bli riktigt bra.
  • MiaIa90

Finns en vagn på Tradera som har fasta fram och rörliga bak tror jag.
    Den heter trist dou kombi.

• nozpa
    arneas skrev 2014-04-09 11:10:30 följande:
    Tack för tipset. Vi kommer nog att försöka testa så mycket som möjligt när de väl är dags.
    Men just nu är ja intresserad av att se om de kan finnas någon vagn som är som ja tänkt.
    De handlar inte så mycket om att vagnen i sig ska vara lätt att köra. När man sitter i en annan höjd, och samtidigt ska köra rullstolen med en hand och skjuta på vagnen med den andra så måste den gå helt rakt, och kraften finns inte att lyfta vagnen för att svänga.
    När vi av en slump hittade en kundvagns om var så kändes de så naturligt och enkelt att köra den. Tidigare kundvagnar drar alltid iväg åt olika håll då alla 4 hjulen brukar svänga.
    Har testat "vanliga" barnvagnar med 4 fasta hjul och de går bra så länge man bara ska rakt fram men att svänga blir problem så tror de ja tänker på skulle kunna bli riktigt bra.
    Bara lite mer info angående p&t. Du kan låsa framhjulet. Den är ändå hyffsat enkel att svänga då den har 3 hjul.
  • arneas
    MiaIa90 skrev 2014-04-09 11:11:11 följande:
    Finns en vagn på Tradera som har fasta fram och rörliga bak tror jag.
    Den heter trist dou kombi.
    Tack!
    Är något sånt vi letar efter.
    Ska titta närmare på Twist duo kombi.
  • Duckan

arneas, vagnen, enlig mig, drar inte iväg när hjulen fram är svängbara. Däremot blir det lättare att svänga den. Man kan vända på en femöring utan problem. Funkar inte på samma sätt om de bak är lösa och de fram är låsta. Blir bara knasigt.

• arneas
    Duckan skrev 2014-04-09 11:19:45 följande:
    arneas, vagnen, enlig mig, drar inte iväg när hjulen fram är svängbara. Däremot blir det lättare att svänga den. Man kan vända på en femöring utan problem. Funkar inte på samma sätt om de bak är lösa och de fram är låsta. Blir bara knasigt.
    Har du kört en lastad kundvagn tex på parkeringen när de lutar? De är omöjligt att köra den rakt utan att vrida hela vagnen. Likadant blir de för minsta lilla lutning även om vagnen är lätt om du inte har kraft att styra den rätt när du sitter ner och har din utgångspunkt att köra vagnen långt längre ner än när man står.
    Vagnen behöver inte kunna vända på en femöring utan ska gå rakt när man vill att den ska gå rakt och svänga när man vill att den ska göra de, inget annat :)
    Förstår din tanke men tyvärr stämmer den inte om du kör vagnen ifrån en rullstol :)
  • arneas
    Duckan skrev 2014-04-09 11:19:45 följande:
    Nu läste ja lite fel på de du skrev. Du menade om bara främre hjulen var svängbara, och ja läste som att alla hjulen var de. Men med bakre hjulen som svänger kan man enklare svänga mindre vid tex promenad osv. Utomhus kommer ju vagnen att användas mest. På ett plant underlag, tex i affärer funkar säkert många andra varianter också.
  • Duckan

Ah, jag förstår dilemmat. Jag hoppas det löser sig. Provkör en Buggaboo är mitt tips i alla fall. Den är lätt och smidig att ha att göra med.

• arneas
    Caladhiel skrev 2014-04-09 11:30:53 följande:
    Kolla på Mutsy Urban Rider! Den har ledat chassi så bakhjulen svänger!

www.barnvagnsblogg.com/mutsy-urban-rider/

Tack för tipset!
    Såg ut att kunna vara lite speciell :)
    Tråkigt bara att den ska väga hela 16kg och att körhandtagen inte verkar gå att "böja". Sen vet ja inte om den var speciellt snygg heller men de är väl en smaksak :)

Svar på tråden Finns denna barnvagn?