• ansen

fastvuxen förhud på 3 åring

Hej, min son är 3,5 år och har en period just nu när han kissar på sig ofta.

Idag när jag hämtade på förskolan sa de att han har klagat på ont i snoppen. Just idag hade han inte kissat på sig men det kommer små skvättar i kalsongerna hela tiden även om han inte kissar så att de syns igenom byxorna.

När vi kom hem så ville han att jag skulle titta på snoppen för den gjorde ont och var röd sa han. Mycket riktigt, den är lite röd på förhuden. Jag provade även att dra tillbaka förhuden lite försiktigt för att se om det kan vara någon infektion runt ollonet eller innanför förhuden.

Jag har aldrig dragit tillbaka förhuden då jag hört att man inte ska göra det men eftersom han har ont så tänkte jag att det är bäst att se efter. Eftersom jag aldrig sett hans ollon eller ett något annan liten pojkes ollon så har jag inget att referera till, har försökt googla utan framgång.

Så hans ollon är lite blå-lila, det ser inte värst rött ut på insidan av förhuden bara på utsidan och jag tolkar det som hudirritation på förhuden pga han kissar på sig ofta och att det kommer små skvättar hela tiden. Tänkte stryka på lite inotyol till sängdags, så tror jag att det blir bättre till imorgon.

Men när jag drog bak förhuden, som gick lätt och fint så såg jag att förhuden sitter fast på ena kanten av ollonet. Alltså längst ner på den här lilla kanten som går längst med ollonet sitter förhuden fast, fastvuxen. Förhuden går att dra tillbaka normalt men längst ner är den fast.

Min fråga är, är detta normalt? Jag menar sitter förhuden fast på ollonet när pojkarna är bebisar och släpper var efter, jag tänker så att förhuden inte riktigt släppt hela vägen ännu utan att man bara ger det lite tid så rättar det till sig eller är detta något som kommer att bestå och som man får operera rätt?

Sen funderar jag på färgen på ollonet också, blå-lila. Är det en normal färg när de är så små. Som sagt har aldrig dragit bak förhuden förut.

Hälsningar förstagångs pojkmamma

• Svar på tråden fastvuxen förhud på 3 åring
  • lykantrophona

Jag skulle tro att det är normalt att det sitter fast lite, för som som du säger, det är normalt att förhuden sitter fast på riktigt små pojkar, och jag antar att det måste finnas något mellanläge då den går att dra bak delvis? Ingen personlig erfarenhet dock.

Om han har ont och det ser irriterat ut, så kanske ett besök hos vårdcentral eller liknande vore en bra idé? Låter som något som absolut borde gå att behandla. Om han bara har haft ont i en dag kanske det går över av sig självt iofs... ring vårdguiden eller något och fråga?

• ansen
    lykantrophona skrev 2014-04-08 23:32:30 följande:
    Jag skulle tro att det är normalt att det sitter fast lite, för som som du säger, det är normalt att förhuden sitter fast på riktigt små pojkar, och jag antar att det måste finnas något mellanläge då den går att dra bak delvis? Ingen personlig erfarenhet dock.

Om han har ont och det ser irriterat ut, så kanske ett besök hos vårdcentral eller liknande vore en bra idé? Låter som något som absolut borde gå att behandla. Om han bara har haft ont i en dag kanske det går över av sig självt iofs... ring vårdguiden eller något och fråga?
    Ja, vi var iväg hos doktorn som sa att det troligtvis kommit in lite smuts så han fått en infektion. Läkaren sa att vi skulle dra bak förhuden och tvätta morgon och kväll och så fick vi en salva som skulle smörjas varje dag morgon och kväll i  2 veckor sen skulle det vara borta sen :)

Ang förhuden så sa han att den inte borde sitta fast nu men att det är så för vissa pojkar. Han sa att vi ska avvakta, som det är nu ger det inte några problem men senare i livet om det fortfarande är likadant så får man ta ställning till om det måste opereras.
Svar på tråden fastvuxen förhud på 3 åring