• Anonym (studera?)

Studera + föräldraledig?

Hej! Jag funderar på att studera på halvfart till hösten samtidigt som jag är föräldraledig. Jag undrar om man får ta ut full föräldrapenning samtidigt som man studerar, om man inte tar CSN (bidrag eller lån)?
    Är det skillnad på en vanlig kurs på halvfart på kvällstid och en distanskurs?
    Låt säga att kursen är tre timmar på kvällen, får jag då inte ta föräldrapenning den dagen? Trots att jag är med barnet på dagen och pappan är hemma på kvällen?

• Svar på tråden Studera + föräldraledig?
  • Försäkringskassan

Hej,

Skillnaden ligger i att distansstudier bedrivs hemifrån och du schemalägger själv din studietid. Du kan därför vid distansstudier ha föräldrapenning på heltid. När det gäller studier i övrigt där studierna bedrivs i klass med närvaroplikt kan du bara söka för del av dag. Studier med studiemedel(minst bidragsdelen) skyddar SGI.

Studerar du utan och vill skydda din SGI måste du få ihop föräldrapenning med minst 5 dagar per vecka.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (studera?)

Hej,
    tack för svaret.
    Måste fråga igen:
    Kan jag studera på distans och samtidigt ta ut föräldrapenning 3 eller 4 dagar/veckan utan att ta studiemedel, utan att sänka min SGI?
    Med vänlig hälsning

• Försäkringskassan

Hej!

När du studerar på distans kan du ta ut föräldrapenning den tiden du är tillsammans med barnet.

Om barnet är över 1 år behöver du ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan för att skydda din SGI om du inte uppbär stöd från CSN under studietiden.

Om du uppbär stöd från CSN under hela studieterminer är SGI:n skyddad.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

Svar på tråden Studera + föräldraledig?