• Leolia

Hamnar i kläm i systemet, hur gör ni??

Jag och pappan till min son bor inte tillsammans längre. Jag har varit föräldraledig sen han föddes, han är nu sju månader. Han har bott hos mej den mesta tiden och träffat sin pappa regelbundet.
    Nu är det så att pappan vill vara föräldraledig 50% och vill ha nån form av 2-2-2 vecka. Men mitt problem är att jag inte får ta ut a-kassa den tiden som sonen är hos sin pappa, för man får inte kombinera a-kassa med föräldrapenning... Måste ju vara fler än jag som hamnat i denna sitsen?? Nån som har tips på hur vi kan lösa detta? Han vill inte ge mej några extra dagar så jag kan vara hemma tills han fyller ett och får börja på dagis.

• Svar på tråden Hamnar i kläm i systemet, hur gör ni??
  • mammalovis

Om man inte får ta ut a-kasa ena veckan och fp den andra så får pappan helt enkelt vara hemma på heltid så du är arbetssökande på heltid ...

Så antingen får pappan ta sonen heltid, sedan om han tar ut 50% ersättning är ju upp till honom eller också om det går får han ge dig dagar och ni är hemma varannan hel vecka var, för då kan du stämpla heltid varannan vecka och fl den andra ... Sedan om a-kassan godtar det i längden är en annan femma. Rent regelmässigt kan jag inte systemet.

• Leolia

Jag får tyvärr inte blanda a-kassa och fp alls, utan det är antingen eller, så varannan vecka fp och varannan stämpla funkar tyvärr inte.

Att pappan skulle ta ut hel fp är ju såklart ett alternativ, men jag tycker inte att det är det bästa för våran son. Då det innebär att han ena stunden bor hos mej och den andra på ett annat ställe (även om det är hos sin pappa). Så länge han är så liten tycker jag inte att vi ska röra till det för han i onödan.

• Dolphingirl

Det är bara a-kassan som krånglar. När min son var liten för ca 5 år sen lyckades jag till sist få ut a-kassa och föräldrapenning blandat. Men det tig tid och många samtal till a-kassan innan det gick. Jag fick skriva ett brev och motivera att de dagar jag tig a-kassa hade mitt barn någon som tog vårdnaden och de dagar jag inte hade någon som tog barnet tog jag fp. Så det gick då i alla fall, men det var krångligt.

Gabriel 080804 + Elise 130309
  • Leolia

Ok tack Dolphingirl, skönt att höra att det skulle kunna funka iaf

• Myc

Utgångspunkten är väl inte ekonomin? Utgångspunkten är väl barnets behov och förälders rättighet till sitt barn. Din ekonomi är helt oväsentlig i sammanhanget. Barnet behöver växa upp med sin pappa lika mkt som med dig oavsett ekonomi.

37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
Svar på tråden Hamnar i kläm i systemet, hur gör ni??