• Milli

Ständigt trött 4-månaders

Min dotter är snart fyra månader och verkar vara väldigt trött. Den enda gången hon är riktigt pigg och glad är precis när hon har vaknat på morgonen och fått första maten. Då är hon pigg och glad i ungefär en timme innan hon börjar se trött ut och klia sig i ögonen. Under resten av dagen kan man få korta stunder av glädje och entusiasm för leksaker och bus, men det övergår snart i gnäll och kliande i ögonen. Dock är det väldigt svårt att få henne att somna på dagen och hon sover inte särskilt länge på dagarna heller. Hon sover bra på nätterna.

Min undran är om det kan hjälpa om man införa någon form av rutin för att sova på dagen? Det blir ju dock svårt att bestämma att hon ska sova på vissa tider eftersom hon vaknar olika tider varje morgon. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ständigt trött 4-månaders
  • Natulcien

Jag tycker att det är enklast att låta en sån liten sova enligt sin egen rytm, d.v.s. när hen själv blir trött.
    Vår son sov också bara kortpass på dagen i den åldern. Alltifrån 15 min upp till 35 min. Ytterst sällan längre än så. Och däremellan var han vaken 1,5-2,5 timmar. Så det låter som om han sov ungefär som din dotter? Han sov också väldigt bra på natten.
    Jag ansträngde mig inte för att söva honom på bestämda tider, men däremot skapade jag förutsättningar för sömn när jag såg att han började bli trött, d.v.s. då ammade jag honom så att han somnade, gick en sväng med vagnen, satte honom i bärselen och gick en sväng,eller satte honom i babysittern och gungade den med foten etc.

• Milli

Tack Natulcien :)

Jo, jag vet att bebisar sover mycket och om min lilla tjej hade velat sova när hon blev trött så hade det ju varit väldigt enkelt. Jag är inte ute efter att tvinga min trötta bebis att vara vaken, utan jag undrar om jag gör något fel eftersom hon verkar vara ständigt trött men ändå aldrig vill sova. Om man bär/vyssjar så skriker hon, när jag lägger ner henne i vagnen så skriker hon. I bärselen är hon lugn, men kan absolut inte somna då det är mycket mer intressant att kolla sig omkring :) Det enda som funkar är att gunga i babysitter, men det tar väldigt lång tid och minsta lilla ljud förstör sövandet. Så trött, men stretar emot allt hon kan för att slippa sova...

• Natulcien
    Milli skrev 2014-04-08 20:14:40 följande:
    Tack Natulcien :)

Jo, jag vet att bebisar sover mycket och om min lilla tjej hade velat sova när hon blev trött så hade det ju varit väldigt enkelt. Jag är inte ute efter att tvinga min trötta bebis att vara vaken, utan jag undrar om jag gör något fel eftersom hon verkar vara ständigt trött men ändå aldrig vill sova. Om man bär/vyssjar så skriker hon, när jag lägger ner henne i vagnen så skriker hon. I bärselen är hon lugn, men kan absolut inte somna då det är mycket mer intressant att kolla sig omkring :) Det enda som funkar är att gunga i babysitter, men det tar väldigt lång tid och minsta lilla ljud förstör sövandet. Så trött, men stretar emot allt hon kan för att slippa sova...
    Hmm...det låter ändå som en normal 4-månaders...
    Vår son hade t.ex. en period runt 4 månader då han var extremt lättväckt. Man kunde ha gungat honom babysittern i en halvtimme, han somnade äntligen, och så kom brevbäraren och släppte ett brev på hallmattan fem minuter senare, och vips så var han vaken igen!
    Det är så mycket annat som är intressant i den åldern, så det är vanligt att det strulas både med sömn och mat. De har inte tid med sådana värdsligheter. Glad
  • Milli

Haha, precis så är det. Då är det inget konstigt då, tack för dina svar. Tycker att mina kompisars barn verkar ha så inrutade rutiner typ "äter kl 10, sover 10:30-11, äter kl 13" men här är det olika varje dag. Kan hända att de var äldre än 4 månader när de började med det, jag minns inte riktigt. Hur gamla är dina barn nu? Har de fasta rutiner?

• Myling

Låter normalt. Men hur länge sover hon på dagen då? Om hon bara sover superkorta pass på 15 min kan det bli så där. Kommer man upp i en timme på dagen brukar de bli piggare?

• Myling

I den åldern brukade mina vara leksugna i ungefär en timme, sen fick man underhålla dem i en timme lite drygt och sen var det dags att sova. Men jag tror det är bra att försöka få den där andra timmen innan man försöker söva, för att bebisen ska vara lagom trött. Blir angenämare nattningar då, både för stor och liten!

• Natulcien
    Milli skrev 2014-04-09 09:43:34 följande:
    Haha, precis så är det. Då är det inget konstigt då, tack för dina svar. Tycker att mina kompisars barn verkar ha så inrutade rutiner typ "äter kl 10, sover 10:30-11, äter kl 13" men här är det olika varje dag. Kan hända att de var äldre än 4 månader när de började med det, jag minns inte riktigt. Hur gamla är dina barn nu? Har de fasta rutiner?
    Nä, det låter inte konstigt alls. Glad
    Och ofta ser det ju ut som om "alla andras bebisar" är så mycket mer lätthanterliga. Men så är det ju inte alltid. Allt är inte vad det ser ut att vara... Flört
    Vår son är 3,5 år idag, så han är ju stor och har förskolerutiner numera. Men han fick sov väldigt oregelbundet på dagtid upp till 6 månader ungefär. Då började han bli lite mer regelbunden. Men helt regelbundet blev det nog inte förrän han bara sov ett pass per dag, och då var han drygt 1 år.
  • Milli

Vissa dagar kan hon sova jättelänge, igår eftermiddag t.ex somnade hon under tiden hon ammade och sov i två timmar. Idag har det dock bara varit två 20-minuters pass. Underligt det där :) Hon var dessutom trött lika snabbt efter att hon sovit två timmar som efter att hon sovit 20 minuter.

Det är sant som du säger, man får bilden av att alla andras barn är "lättare" eller åtminstone att alla andra föräldrar har bättre koll! Inte lätt att vara förstagångsförälder alla gånger :)

Svar på tråden Ständigt trött 4-månaders